Televizoarele 4K, o tendință imparabilă: jumătate din televizoarele vândute anul trecut au fost 4K

Acum șapte ani, primele prototipuri de televizoare 4K (sau UHD) au început să ajungă în fața consumatorului, impresionat și extaziat de perfecțiunea imaginilor și de culoriile vii ale acestora.

 

De atunci, încet-încet, piața a început să se concentreze pe această nouă rezoluție până în punctul în care a apărut și la televizoarele de gamă medii și chiar low-end.

 

De fapt, vânzările de televizoare 4K au depășit 100 de milioane de unități în 2018 la nivel mondial, potrivit unui studiu al Futureresource, ceea ce presupune aproape jumătate din cele 220 de milioane de televizoare vândute în tot anul 2018.

 

China este lider, când vine vorba de țările în care au ajuns aceste 100 de milioane de televizoare 4K, urmată de America de Nord și Europa, cea din urmă având o creștere de 30% față de anul anterior. Tendința continuă să crească, la fel ca și conținutul disponibil momentan în platformele de streaming și format optic (Blu-ray UHD).

 

De altfel, Blu-ray UHD a avut o creștere de 85% în 2018 și, din consumatorii care au abonament la cel puțin un serviciu de streaming online, 30% optează direct pentru varianta cu acces la video în 4K (UHD).

 

Totuși, studiul Futureresources arată că, în ciuda faptului că rezoluția 4K este prezentă deja la jumătate din televizoarele vândute în întreaga lume, asta nu înseamnă că toate sunt compatibile cu HDR (High Dynamic Range). Chiar dacă nu au oferit cifre concrete, se presupune că acest lucru se datorează faptului că una din cauze este vânzarea stocurilor vechi din gamele medie-low-end.

 

Se va întâmpla la fel cu 8K?

 

După cum vedem, televizoarele 4K au cucerit piața la fel cum au făcut-o, la vremea lor, televizoarele Full HD. A durat între 6 și 7 ani, însă, din momentul lansării lor până s-a ajuns la modele care au arătat o îmbunătățire vizibilă a rezoluției începând cu 40-50 de inchi și care, încet-încet, au început să beneficieze de conținut 4K disponibil, inclusiv în ceea ce privește jocurile video.

 

Ce se va întâmpla cu televizoarele 8K, care păreau să vină tare din urmă. Păi, nu e foarte clar. Vânzările la nivel global sunt mult sub previziunile inițiale, asta și din cauză că lipsesc conținuturile în acest format, dar și pentru că avantajele unui televizor 8K nu pot fi apreciate în locuințele de mici dimensiuni, utilizatorul având nevoie de un spațiu amplu și de o casă mare, precum și ecrane pe măsură.

 

În România, la începutul anului 2019 existau deja 1,2 milioane de televizoare 4K. Nu e de mirare că românii preferă televizoare 4K, întrucât relația românilor cu televizorul este una specială. Unul din trei români are trei televizoare în casă, se arată într-un studiu publicat online de site-ul Economica.net. Studiul „Indicele consumului de televiziune în România 2017 – TVCI România 2017” mai arată că 34% dintre cei intervievați petrec între 4 și 6 ore în fața televizorului, iar 17% petrec șapte ore, în week-end. Unul din zece români petrece peste opt ore pe zi privind la televizor.