Secrete ale bucatariei vegetariene

Acest articol nu este dedicat numai vegetarienilor, ci si persoanelor care doresc sa includa in dieta zilnica produse vegetale. Carnea, ouale si lactatele au  si ele un rol foarte important si nu ne lipsim de ele, dar unii dintre noi uitam necesitatea vitaminelor  pe care le contin vegetalele. lamaie.ro va dezvaluie cateva lucruri pe care poate nu le stiati despre bucataria vegetariana.

 Fulgii de ovaz

Fulgii de ovaz sunt considerati aliment-medicament pentru prevenirea si tratarea bolilor inimii si a vaselor de sange. Au rolul de a scade colesterolul sanguin prin continutul lor bogat de fibre alimentare solubile.

 Adevarul despre gris

Grisul are valoare economica. Morarii stiu bine cum se produce…Desi este gabricat din grau, grisul nu are valoare nutritiva!

Painea

Painea trebuie sa fie bine coapta. Nu se mananca paine calda. Painea se mananca doar a doua zi, deoarece dupa scoaterea din cuptor, procesul de eliberare al amidonului continua , facandu-l usor accesibil digestiei si apoi absorbtiei. Prin aceasta se evita disconfortul abdominal(balonarea).

 Folosirea nucilor si a semintelor

Nucile si semintele se rumenesc  putin in cuptor si se pastreaza in frigider.  Prin usoara rumenire a acestora  creste absorbtia calciului.

Samanta de in macinata favorizeaza absorbita acizilor grasi omega 3, ceea ce nu se intampla cand semintele sunt intregi. Un pumn de nuci si seminte zilnic constituie un aliment-medicament in special pentru inima, creier, nervi si sistemul imunitar.

Cum sunt mai bune vegetalele

Vegetalele(rosii, ardei, dovlecei, zarzavaturi, varza, salata, spanac, dovleac, telina, cartofi, ceapa, usturoi etc), cu cat sunt mai maruntite, cu atat isi pierd calitatile. Enzimele lor in contact cu oxigenul  degradeaza vitaminele. Fierberea in apa vegetalelor determina pierderea nutrientilor. Nu se recomanda supele si ciorbele(dilata stomacul si incetinesc digestia), ci cremele groase de legume.

 Mancati vinete!

Vinetele sunt alimente usoare cu o mare valoare nutritiva. Coaja acestora contine antocyanina, un produs fitochimic prezent si in zmeura, afine si capsune. Este cel mai puternic antioxidant. Antocyanina actioneaza impotriva cancerului, scade sinteza colesterolului si pastreaza elasticitatea vaselor de sange. In niciun caz coaja nu trebuie aruncata sau arsa!

Cu ce putem inlocui carnea

Carnea poate fi inlocuita cu leguminoase ca soia, naut, linte, fasole alba, bob, mazare sau cu preparate din soia: tofu si soia texturata(carne vegetala).

Soia contine toti aminoacizii esentiali, fiiind o proteina completa. Celelalte leguminoase asociate cu cerealele, nuci si seminte asigura zilnic toti aminoacizii indispensabili organismului. Continutul lor bogat in fibre si compusi fitochimici(care lipsesc in carne) si absenta grasimilor daunatoare le recomanda ca aliment-medicament, foarte valoros pentru prevenirea obezitatii, diabetului, bolilor inimii si vaselor de sange, cancerului de colon etc.

Cacao si ciocolata

In loc de cacao putem folosi faina de roscove. Pulberea de roscove contine 8% proteine, 46% zahar(care, fiind inglobat in fibre vegetale, nu se absoarbe la fel de repede ca zaharul rafinat sau mierea), Ca, P, K, vitamine din grupa B, compusi fotochimici cu actiune puternic antioxidanta si de scadere a colesterolului si trigliceridelor sanguine. Scade cocentratia grelinei, hormon ce produce cresterea poftei de mancare. Nu contine cofeina si teobromina-deci nu da dependenta.

 Indulcirea deserturilor

Pentru aceasta operatiune nu folosim in niciun caz zahar rafinat. Ca inlocuitor se recomanda fructele uscate(curmale, stafide, caise, prune), banane sau melasa. In locul acestora, incercati sa reduceti la minimum cantitatea de zahar concentrat sau puteti folosi putina miere. Zaharul rafinat sau mierea, la 1-2 ore dupa masa scad glicemia, producand o senzatie de foame si cresc o categorie speciala de grasimi-trigliceridele din sange. Combinatia zahar-oua-lapte creste foarte mult trigliceridele din sange . Din curmale fara samburi , fierte cu putina apa si pasate, se obtine cel mai sanatos indulcitor.

 Putem inlocui ouale din diferite preparate

Avand in vedere ca se foloseste doar proprieatea oului de a lega si nu gustul in sine, putem inlocui ouale astfel: in cremele pentru deserturi un ou echivaleaza cu o lingura rasa de amidon de porumb si 3 linguri de apa rece. Se fierbe pana se ingroasa. In aluaturi se folosesc fulgi de ovaz macinati sau tofu, iar in chiftele se foloseste samanta de in macinata, la care se adauga putina apa.