fbpx

Rolul unui coordonator SSM si importanta prezentei sale in firma

Orice proiect din domeniul constructiilor si nu numai, orice lucrare care presupune lucrul la inaltime, cu masinarii grele, periculoase, necesita prezenta unui specialist langa angajatii care sunt supusi unor accidente de munca. In Romania, legislatia reglementeaza obligatia celor care efectueaza lucrari sau beneficiaza de lucrari ca, atat in faza de proiectare, cat si in cea de executie sa angajeze un coordonator SSM, adica un coordonator al activitatii de securitate si sanatate in munca.

Acestei persoane ii va reveni atributia de a armoniza desfasurarea simultana si succesiva a activitatilor de pe santier, astfel incat suprapunerile de activitate, de traseu si de personal al executantilor contractori sa nu genereze riscuri de imbolnavire sau de accidentare profesionala.

Cu ce se ocupa un coordonator SSM si ce decizii ia acesta?

Coordonatorul SSM participa atat la lucrarile de pe santier, cat si la sedintele individuale din cadrul companiei, stabilind impreuna cu cei responsabili de lucrari masurile de eliminare sau macar de diminuare a riscurilor in timpul executiei proiectului. Coordonatorul SSM este asadar responsabil cu instruirea personalului de executie ce apartine contractorilor si antreprenorilor. Pe durata realizarii lucrarilor de constructii, coordonatorul SSM are rolul de a intocmi registrul de coordonare si dosarul de interventii ulterioare, de a realiza inspectii periodice pe santier si de a elabora un plan general de securitate si sanatate, privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca pentru santierele mobile sau temporare, atat in faza de executie, de inceput al lucrarilor.

De asemenea, un coordonator SSM va verifica permanent documentele SSM pentru personalul lucrator din santier si va depune la ITM-ul zonal declaratia prealabila cu o luna inainte de inceperea activitatii santierului. Acest profesionist are rolul principal de a preveni accidentele si imbolnavirile profesionale, dar si de a implementa in constientul lucratorilor acele idei care sa ii mentina sanatosi si sa ii faca mult mai atenti la activitatile pe care le au de facut.

Elaborarea planului de securitate si sanatate de catre coordonatorul SSM

Planul de securitate si sanatate este un document scris necesar in cazul oricarei lucrari incepute pe santier, care cuprinde masuri ce trebuie luate in vederea prevenirii imbolnavirilor si riscurilor la locul de munca, in timpul desfasurarii activitatilor pe snatier.

In elaborarea planului de securitate si sanatate trebuie sa se tine cont de activitatile desfasurate zilnic pe santier, sa se identifice zonele in cre se desfasoara lucrarile, precum si toate pericolele pe care le presupune respectiva activitate. Mai mult decat atat, un astfel de plan intocmit de un coordonator SSM trebuie adaptat la fiecare modificare adusa proiectului, necesita intocmirea unui registru de coordonare si completarea dosarului de interventii ulterioare.

Compania care angajeaza un coordonator SSM trebuie sa se asigure ca aceasta este o persoana calificata in domeniu, ca are o diploma recunoscuta, studii superioare tehnice si cunostinte in domeniu, ca isi poate indeplini atributiile cu succes si poate elabora instructiuni pentru completarea si aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca,