Rolul si scopul formarii profesionale continue a adultilor

Incepand cu luna mai 2018, societatea PUBLIC CREATION  S.R.L, implementeaza proiectul “ Resurse umane competitive in regiunea Sud-Est” – cod proiect POCU/227/3/8/118028. Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014.

Proiectul va contribui la solutionarea nevoilor specifice ale grupului tinta si ale IMM-urilor active in sectoarele competitive din regiunea Sud-Est, prin:

  • Constientizarea angajatorilor cu privire la importanta si necesitatea participarii angajatilor la programe de formare continua.
  • Programe de formare pentru 420 manageri si 140 antreprenori, in domenii care sa ii ajute sa isi creasca performantele profesionale, sa isi imbunatateasca abilitatile manageriale si antreprenoriale, sa se familiarizeze cu noile mijloace digitale de invatare (e-Learning), sa introduca in intreprinderile din care provin metode inovatoare de organizare a muncii, sa elaboreze planificari pe termen lung si sa devina mai adaptabili la dinamica sectoarelor economice cu potential competitiv.
  • Un program de formare profesionala in domeniul „Manager resurse umane” pentru 84 de persoane din departamentele de resurse umane ale firmelor din sectoarele competitive; astfel, beneficiarii vor deveni mai adaptabili la dinamica sectoarelor competitive si inteligente si vor imbunatati activitatea de management al resurselor umane in cadrul firmelor.
  • Workshop-uri si seminarii tematice, astfel incat managerii si antreprenorii activi din sectoarele competitive din regiune sa initieze activitati comune si sa faca transfer reciproc de cunostinte.

Rolul si scopul formarii profesionale continue a adultilor

Formarea profesionala este procedura prin care se asigura cresterea si diversificarea competentelor profesionale, prin initerea, calificarea, recalificarea, perfectionarea si specializarea persoanelor in cautarea unui loc de munca, in vederea realizarii mobilitatii si (re)integrarii acestora pe piata fortei de munca.

Formarea profesionala a adultilor are ca principale obiective:
a) facilitarea integrarii sociale a indivizilor in concordanta cu aspiratiile lor profesionale si cu necesitatile pietei muncii;
b) pregatirea resurselor umane capabile sa contribuie la cresterea competitivitatii fortei de munca;
c) actualizarea cunostintelor si perfectionarea pregatirii profesionale in ocupatia de baza, precum si in ocupatii inrudite;
d) schimbarea calificarii, determinata de restructurarea economica, de mobilitatea sociala sau de modificari ale capacitatii de munca;
e) insusirea unor cunostinte avansate, metode si procedee moderne necesare pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu.
f) promovarea învăţării pe tot parcursul vieţii.”

Formarea profesionala a adultilor se organizeaza prin programe de initiere, calificare, recalificare, perfectionare, specializare, definite astfel:
a) initierea reprezinta dobandirea uneia sau mai multor competente specifice unei calificari conform standardului ocupational sau de pregatire profesionala;
b) calificarea, respectiv recalificarea, reprezinta pregatirea profesionala care conduce la dobandirea unui ansamblu de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice uneia sau mai multor ocupatii;
c) perfecţionarea, respectiv specializarea reprezintă pregătirea profesională care conduce la dezvoltarea sau completarea cunoştinţelor, deprinderilor sau competenţelor profesionale ale unei persoane care deţine deja o calificare, respectiv dezvoltarea competenţelor în cadrul aceleiaşi calificări, dobândirea de competenţe noi în aceeaşi arie ocupaţională sau într-o arie ocupaţională nouă, dobândirea de competenţe fundamentale/cheie sau competenţe tehnice noi.
Formarea profesională a adulţilor se organizează în mod distinct pe niveluri de pregătire, profesii, ocupaţii, meserii şi specializări, ţinându-se seama de nevoile angajatorilor, de competenţele de bază ale adulţilor, de cerinţele posturilor pe care aceştia le ocupă şi de posibilităţile lor de promovare sau de încadrare în muncă, precum şi de cerinţele de pe piaţa muncii şi aspiraţiile adulţilor.

Formele de realizare a formării profesionale a adulţilor sunt:
a) cursuri organizate de furnizorii de formare profesională;
b) cursuri organizate de angajatori în cadrul unităţilor proprii;
c) stagii de practică şi specializare în unităţi din ţară sau din străinătate;
d) alte forme de pregătire profesională.