Raluca Crisan

Dialoguri cu si desprePR: Raluca Crisan – Consultant in comunicare – Conscom.ro

Avem placerea sa stam de vorba cu Raluca Crisan, consultant in comunicare. Dupa o cariera de sase ani in jurnalism, interlocutoarea noastra de astazi a decis sa actioneze pe cont propriu si sa devina consultant in comunicare. In interviu ne dezvaluie o serie de aspecte interesante despre viata de celalta parte a „bricadei”, despre provocari si meseria de comunicator.

Mai multe informatii despre Raluca Crisan gasiti pe conscom.ro.
 

LivePR: Ce v-a determinat sa renuntati la jurnalism in favoarea comunicarii si a relatiilor publice?
Au fost mai multe întîmplări într-o perioadă scurtă de timp care m-au determinat să renunț la presă și să trec de cealaltă parte a „baricadei”. Multe din lucrurile învățate în cei șase ani de presă îmi folosesc și acum.
LivePR: Care a fost cea mai mare provocare profesionala pe care ati avut-o?
Munca pe cont propriu, decizia de a lucra ca freelancer într-o piață locală neobișnuită cu așa ceva.

LivePR: In opinia dumneavoastra, ce particularitati prezinta comunicarea politica fata de actiunile de comunicare ale unei companii?
Sunt o serie de particularități, m-aș opri la cîteva dintre ele, de exemplu rolul online-ului. Publicul-țintă tradițional al politicienilor îl reprezintă vârstele a doua și a treia, deoarece acestea merg constant la vot. Tinerii sînt foarte puțin interesați de politică și, prin urmare, componenta online este neglijată în cadrul campaniilor electorale, unde strategia se construiește pe principiul maximizării rezultatelor – costuri cît mai mici pentru cît mai multe voturi. Apoi, spre deosebire de companii, care comunică în mod constant, politicienii români sînt obișnuiți să comunice în special în campaniile electorale și cu cîteva luni înainte de alegeri, deși această practică le poate fi dăunătoare. O diferență fundamentală dintre comunicarea politică și cea comercială constă în alternativa diferită: cu toții folosim săpunul și, dacă nu ne mai place o marcă, mergem la concurență; în schimb, dacă ne dezamăgește un politician putem alege să stăm acasă la votul următor.

LivePR: Credeti ca politicienii romani constientizeaza importanta si efectele pe termen lung ale comunicarii, ale construirii imaginii personale, sau o considera doar un „moft” care „da bine” la public si aduce voturi?
O parte dintre ei, în special dintre cei tineri, au înțeles acest lucru, chiar dacă nu sînt pregătiți să investească în mod constant în imaginea lor. Contează mult și zona și nivelul unde își desfășoară activitatea – de exemplu, politicienii locali dintr-un oraș „monocrom” din punctul de vedere al preferințelor electoratului, conform ultimelor 2-3 ture de alegeri, sînt greu de convins că investiția în brandul personal va da roade pe termen lung – este o perspectivă prea îndepărtată pentru a-i convinge să cheltuie timp și bani de pe acum.

LivePR: Cine credeti ca este mai usor de sensibilizat, cetateanul sau clientul?
Cetățeanul este tot mai greu de sensibilizat de la o „tură” de alegeri la alta, în condițiile creșterii constante a gradului de insatisfacție în politicieni și a dezinteresului pentru politică.

LivePR: Cum vedeti piata de comunicare din Romania?
Piața de comunicare s-a dezvoltat impresionant în ultimii ani, am văzut campanii la care nu mă așteptam. Companiile sînt tot mai deschise către inovativ și inedit, iar ideile internaționale sînt primite și ele foarte repede. În ceea ce privește comunicarea politică, cred că piața locală a marilor orașe are un potențial deosebit și lucrurile vor începe să se miște aici cu adevărat în următorii cinci ani.

LivePR: Comunicare online vs. comunicare offline?
Depinde de publicul-țintă. Comunicarea online este la modă, are costuri mai mici și permite foarte multe jocuri ale minții – cu alte cuvinte, este seducătoare și de aceea e important să nu cădem în capcana ei dacă publicul nostru este în offline.

LivePR: Femeile sau barbatii dau dovada de mai mare pricepere in domeniul comunicarii?
Nu cred că se poate face o departajare în funcție de sex. Pentru a lucra în domeniul comunicării e nevoie de răbdare, tenacitate, diplomație, puterea de a asimila și sintetiza cantități mari de informație într-un timp scurt, capacitate de multi-tasking și refuzarea stresului. Există și femei, și bărbați care au asemenea calități. Poate că bărbații preferă domeniile mai tehnice și femeile – cele mai creative, dar nu e literă de lege.