fbpx

Porți corect încălțămintea de vară? Câteva greșeli care deformează piciorul și soluții pentru a le îndrepta

Încălțămintea nepotrivită, atunci când este purtată frecvent, poate deforma piciorul. Fie că nu ai ales mărimea potrivită, fie că e vorba de un calapod prea mic sau prea lat sau de materiale cărora le lipsește calitatea – toate aceste greșeli vor influența atât confortul, cât și sănătatea picioarelor tale.

Cum vara e la un pas distanță, cel mai probabil ai început deja să îți reînnoiești colecția de pantofi de sezon. Prin urmare, ți-ar putea fi de folos să aflăm împreună care sunt principalele greșeli pe care poate că și tu le faci și care pot îți pot deforma piciorul.

Conștientizarea acestor greșeli va duce, pe termen lung, la luarea unor decizii de achiziție mai bune.

· Mărimea nepotrivită: încălțăminte prea strâmtă sau prea mică

Așa cum aminteam anterior, atunci când încălțămintea de vară aleasă nu e „pe măsura ta”, picioarele vor avea de suferit.

De exemplu, în cazul unei perechi de sandale ortopedice prea mici, primele răni pe care încălțămintea le va face la nivelul pielii piciorului au un potențial mare de a produce calus (așa-zisa „piele îngroșată”).

Aceste îngroșări ale pielii derivă din formarea unui strat cornos, produs la rândul lui de comprimarea și de frecarea pe care o exercită încălțămintea la nivelul piciorului.

Tot încălțămintea prea strâmtă sau prea mică poate duce la dezvoltarea hematoamelor subunghiale (acestea sunt, așa cum sugerează și denumirea medicală, hematoame care apar sub unghii).

În acest caz, degetele de la picioare nu mai au spațiu suficient în interiorul pantofului, iar unghiile ajung să se sprijine pe vârful pantofului. Din cauza dublei presiuni (exercitată atât de pantof, cât și de unghii) apar aceste hematoame care nu sunt doar inestetice, ci și dureroase.

În unele situații (mai rare) încălțămintea cu un număr sub numărul pe care îl porți în mod normal poate duce chiar la apariția osteoartritei în articulațiile interfalangiene sau metatarsofalangiene.

Ar mai trebui să știi că încălțămintea aleasă necorespunzător prezintă și un risc mare de a favoriza apariția hallux valgusului (sau a monturilor, definite de medicii ortopezi drept abateri exagerate ale degetului mare, care sunt însoțite, de obicei, de inflamarea țesutului din jurul acestuia).

În concluzie, atunci când achiziționezi o pereche nouă de încălțăminte de vară ar trebui să te asiguri că numărul ales este chiar cel pe care îl porți în mod normal și că piciorul nu este încorsetat în interior.

Evident, uneori poți fi tentat(ă) să achiziționezi încălțăminte cu un număr mai mic, mai ales dacă e vorba de încălțăminte care îți place și care nu este disponibilă într-o varietate mai mare de numere, însă nu ar trebui să sacrifici niciodată confortul în favoarea unei preferințe de moment.

· Vârfuri prea ascuțite

Pantofii cu vârfuri ascuțite arată bine pe catwalk, însă în viața reală pot provoca o compresie periculoasă la nivel de boltă plantară. De asemenea, pot crea neplăceri semnificative și pentru degetele metatarsale.

În cazul unor pantofi cu vârfuri prea ascuțite primul și ultimul deget de la fiecare picior vor fi împinse forțat spre zona de mijloc a pantofului, iar acest lucru va duce la îngroșarea pielii pe partea laterală a degetelor. De la apariția pielii îngroșate și până la formarea monturilor nu va mai fi decât un pas.

Poți evita toate aceste situații neplăcute prin alegerea unor pantofi normali sau care să nu aibă vârfuri atât de ascuțite. Eleganța este importantă, însă sănătatea picioarelor tale ar trebui să fie o prioritate.

· Tocuri foarte înalte (peste 5 cm)

Tocurile înalte pun în valoare orice ținută, însă tocurile peste 5 cm trebuie evitate, spun medicii ortopezi.

Aceste tocuri foarte înalte măresc riscul de a dezvolta calusuri și monturi (pentru că va exista tot timpul un exces de sprijin pe prima articulație metatarsofalangiană).

La polul opus, purtarea unor tocuri mici stabilizează postura, însă atunci când acestea depășesc 5 cm lucrurile se schimbă, așa cum am arătat mai sus.

În general este recomandat să alegi un toc care să aibă o înălțime maximă de (circa) 1/3 din lungime călcâiului. Medicii ortopezi spun că un astfel de toc îi va permite călcâiului să se odihnească pe aproape 1/3 din suprafața lui și va contribui, de asemenea, la menținerea unui echilibru la nivel de postură.

· Porți doar încălțăminte „deschisă”

Anotimpul cald te va tenta întotdeauna să porți încălțăminte deschisă, însă atunci când alegi să porți doar acest tip de încălțăminte pot apărea diverse probleme.

Sandalele, papucii sau șlapii sunt comozi și ușor de purtat, însă nu susțin foarte bine călcâiul și glezna. Dacă încălțămintea deschisă mai are și toc, atunci lucrurile se complică exponențial: laba piciorului va avea tendința să alunece către vârf, degetele vor depăși rama pantofului, iar tu vei simți nevoia să strângi degetele în așa-numitele „gheare” – care duc la apariția pielii îngroșate, a durerii și, în cele din urmă, la ulcerații ale pielii piciorului.

Din momentul în care apar ulcerațiile nu va mai fi decât un pas până la infecțiile osoase sau articulare, așa că e bine să eviți să porți doar încălțăminte deschisă și să alternezi.

· Nu prioritizezi calitatea

Încălțămintea de calitate este, în general, mai scumpă, însă și beneficiile pentru sănătatea picioarelor tale vor fi pe măsură.

Încearcă să eviți să achiziționezi încălțăminte confecționată din materiale care nu lasă pielea să respire sau care pot produce iritații ori alergii. E bine să îți îndrepți atenția către materiale naturale, precum pielea sau pielea întoarsă și să nu optezi prea des pentru materiale sintetice.

Cel mai clar indicator al calității poate fi (în unele cazuri) brandul: cu cât tradiția pe care o are brandul pe piața în care activează este mai mare, cu atât putem presupune că produsele pe care le comercializează nu au o calitate îndoielnică.

Concurența pe această piață este acerbă, așa că dacă un brand a supraviețuit timp de 30-40-50 de ani, iar reputația sa este impecabilă, cel mai probabil oferă încălțăminte de calitate.

Ce mai poți face? Ai mai putea să verifici și recenziile online lăsate de alți cumpărători, însă având grijă ca acestea să nu fie de pe paginile de socializare sau de pe site-ul brandului. Caută o sursă neutră, iar dacă vei constata că recenziile sunt favorabile, atunci șansele ca încălțămintea respectivă să fie de calitate sunt foarte mari.

Concluzii

Dincolo de evitarea greșelilor enumerate mai sus mai poți face ceva pentru a avea grijă de sănătatea picioarelor tale: să vizitezi cel puțin o dată pe an cabinetul unui medic ortoped.

Unele boli care pot apărea la nivelul piciorului nu au semne vizibile, așa că medicul ortoped e singurul în măsură să le detecteze și să îți recomande un tratament adecvat.