Parteneriatul public – privat si modificarea cadrului legislativ: principalele masuri propuse pentru atragerea investitorilor straini in regiunea Bucuresti – Ilfov

Masa rotunda de tip informal „Directii strategice pentru atragerea investitiilor straine in regiunea Bucuresti-Ilfov”, organizata in data de 12 decembrie 2014 de catre Centrul de Resurse pentru Cetatenie Activa cu sprijinul Loop Operations, a reunit reprezentanti ai autoritatilor centrale (Departamentul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediu de Afaceri si Turism – Romania Hub Bucuresti), ai societatii civile (Camera de Comert si Industrie a Romaniei, Uniunea Nationala a Patronatului Roman, Patronatul Serviciilor Private Romania, Confederatia Patronatului Roman, Camera de Comert si Industrie Romania-Tunisia, Camera de Cooperare Economica si Culturala Romano-Rusa, Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii) si reprezentanti ai mediului de afaceri (Travel Focus, Ro Invest Capital).
Evenimentul si-a propus sa faciliteze dialogul intre stakeholder-ii si entitatile relevante din regiunea Bucuresti-Ilfov in vederea identificarii solutiilor, masurilor si a principalelor mize pentru atragerea investitorilor straini in regiunea Bucuresti-Ilfov
Pe agenda evenimentului s-au regasit urmatoarele teme de dezbatere: barierele si piedicile existente in calea investitiilor straine, avantajele competitive specifice regiunii Bucuresti-Ilfov, stimulentele fiscale si non-fiscale pentru facilitarea investitiilor straine.
O prima problema subliniata de catre participantii la masa rotunda a fost aceea ca, in absenta unui cadru legislativ coerent si a unui sistem centralizat care sa elimine diferentele intre tratamentul IMM-urilor si cel al companiilor, investiitile straine in Romania vor fi limitate, stimuland economia gri. Ca solutie la aceste bariere si la stimularea dezvoltarii sectorului investitiilor, printre solutiile propuse de participanti se numara crearea unor grupuri de interes, cu rol consultativ (la initiativa societatii civile) care sa devina partener activ in procesul de eradicare a birocratiei excesive prin campanii sustinute. In acelasi timp, asocierile public – privat sub forma unor structuri de tip cluster reprezinta un model de functionare care ar putea contribui la strategia de atragere a investitiilor, atat prin implicarea autoritatilor locale, cat si a celor din mediul privat.
In concluzie, ca propuneri concrete pentru dezvoltarea investitiilor straine, au fost mentionate urmatoarele:
• Exportul serviciilor de sanatate in complementaritate cu turismul local prin crearea unor pachete dedicate (turism medical/balnear);
• Implicarea activa a societatii civile in procesul de schimbare a cadrului legislativ care reglementeaza mediul de afaceri din Romania;
• Realizarea unei strategii de dezvoltare metropolitana (in acord cu viziunea marilor companii);
• Exploatarea potentialului turistic si cultural de la nivelul regiunii Bucuresti-Ilfov, precum si a celui uman, prin investitii in educatie;
• Incurajarea investitiilor in cercetare si dezvoltare;
• Introducerea unui concept inovator de dezvoltare – smart city – care propune o viziune integrata de dezvoltare sustenabila a regiunii Bucuresti – Ilfov.