Ora de istorie: Comunicatul de presa, peste un secol de existenta

masina de scrisComunicatul de presa este in tolba cu unelte a fiecauri practician in relatii publice. Fie ca este pentru print, pentru online, fie ca transmite o stire, anunta un eveniment, fie optimizat SEO, sau scris intr-un stil desavarsit, caracteristic unui atasat de presa respectabil, comunicatul de presa a fost, este si va ramane inca pentru multa vreme un instrtument de comunicare eficient si la indemana. E clar ca este un istrument folositor, dar cand a avut omenirea ideea mareata de a-l inventa si de a-l folosi pentru comunicare. Ei bine, totul a inceput in 1906, cand Ivy Lee, unul dintre fondatorii a ceea ce cunoastem astazi sub denumirea de relatii publice, a scris si a distribuit primul comunicat de presa in forma pe care o stim si astazi. In acea vreme, agentia lui Lee se ocupa de comunicarea Companiei de Cai Ferate din Pennsylvania. Compania a avut parte de un eveniment mai putin fericit in acel an de gratie 1906, eveniment care a generat o situatie de criza in toata puterea cuvantului. Intr-o duminica, 20 octombrie, o cursa a companiei intre Atlantic City si New Jersey a picat in gol de pe un pod nou construit. Criza a fost una de proportii, mai ales pentru ca 53 dintre pasageri si-au pierdut viata in urma nefericitului eveniment. In urma accidentului, Lee impreuna cu responsabilii companiei feroviare a conceput primul comunicat de presa in care explica circumstantele care au dus la producerea tragicului eveniment. Materialul a fost transmis direct jurnalistilor si a fost emis imediat dupa accident pentru a evita aparitia in media a altor versiuni decat cea oficiala, versiuni care ar fi putut denatura adevarul. Dupa acest prim pas, comunicatul de presa a fost folosit cu succes de catre generatii de comunicatori, fara a se schimba prea mult, nici din punctul de vedere al formei, nici in ceea ce priveste metodele de distributie. Timp de aproape un secol s-au folosit aceleasi metode, pana intr-o buna zi internetul a revolutionat aceasta unealta a relatiilor publice, aducand-o la nivelul si cerintele vremurilor noastre. Optimizarea pentru motoarele de cautare, distributia rapida prin site-uri specializate, posibilitatea de a-i adauga elemente vizuale care sa intareasca brand-ul comunicatorului, fac din comunicatul de presa o unealta de comunicare prin care organizatiile obtin un beneficiu real, cel mai important fiind prezenta online, dar si comunicarea facila cu publicul tinta si cu jurnalistii. Imaginile, materialele video, brosurile care pot fi atasate comunicatelor de presa, link-urile, optimizarea pe cuvinte cheie dar si metodele moderne de distributie, elemente vitale pentru eficienta comunicatului de presa au adus modificari semnificative si in modul de redactare, chiar daca scheletul ramane acelasi de peste un secol.