fbpx

OER creeaza prima Retea Nationala dedicata Planificarii Mobilitatii Urbane Durabile in Romania

Crearea retelei s-a realizat prin intermediul proiectului european ENDURANCE, finantat prin programul Intelligent Energy Europe al Comisiei Europene. Din consortiul proiectului fac parte 29 de parteneri din 25 tari europene, iar Asociatia „Orase Energie Romania” este coordonatorul national al proiectului in Romania.
Invitatii de aderare la reteaua ENDURANCE au fost transmise Membrilor OER – 33 de municipalitati si o zona metropolitana – pentru a se delimita clar grupul tinta interesat de problematica Mobilitatii Urbane Durabile. Municipalitatile pentru care domeniul Mobilitatii are o importanta majora si care au in vedere implementarea de masuri menite sa asigure tranzitia de la activitatile izolate din domeniul Transportului, spre o politica locala complexa si integrativa, au dat curs invitatiei OER. Aceste municipalitati au numit oficial responsabili din cadrul autoritatilor locale pentru colaborarea cu Asociatia OER, in proiectul ENDURANCE.
Mobilitatea, in acceptiunea specialistilor, depaseste masurile clasice prevazute pentru sistematizarea circulatiei sau fluidizarea traficului. Abordarea moderna a Mobilitatii presupune integrarea echilibrata a domeniilor precum Energia, Protectia Mediului, Amenajarea Teritoriului, Accesabilitatea, Securitatea in Trafic, alaturi de dimensiunile Economice, Sociale si Culturale ale vietii de zi cu zi a cetatenilor.
Potrivit Centrului de Cercetare in Transport, sectorul transporturilor reprezinta aproximativ 30% din consumul final de energie in Uniunea Europeana. Autoturismele si vehiculele in regim de lucru usor si greu sunt responsabile pentru 80% din energia finala consumata in sectorul transporturilor. Acesta este segmentul in care o municipalitate are mai putine parghii de acces, confruntandu-se cu lipsa acuta a datelor, in privinta emisiilor de CO2 provenite din transportul privat si comercial. De asemenea, unele municipalitati se confrunta cu lipsa capacitatii institutionale de a planifica transportul intr-un mod sustenabil.
Din acest motiv, realizarea unui Plan de Mobilitate Urbana Durabila ar rezolva o parte din aceste probleme si ar oferi autoritatilor locale posibilitatea de a lua masuri exact in sectoarele mari consumatoare de energie care, in mod inevitabil, conduc la cantitati majore de emisii ale gazelor cu efect de sera. In Romania, primele Planuri de Mobilitate vor fi realizate printr-un program national de finantare, in cei 7 Poli de Crestere si in Municipiul Bucuresti.
Invitatul special al primei Conferinte Nationale ENDURANCE a fost dl. Siegfried RUPPRECHT, Director Executiv al RUPPRECHT CONSULT, realizatorul ghidului „Dezvoltarea si Implementarea Planurilor de Mobilitate Urbana Durabila”. Acest ghid propune o metodologie dezvoltata prin implicarea resurselor si experientelor din peste 26 tari europene. Reprezentantii acestor tari au contribuit prin:
• Expertiza si practici de succes propuse de specialistii in Transport si Mobilitate
• Interviuri desfasurate cu actorii cheie si cetatenii implicati direct in proces
• Colaborarea a 168 experti reuniti in conferinte si seminarii.
Mobilitatea, asa cum a fost descrisa si promovata in cadrul Primei Conferinte Nationale ENDURANCE, se diferentiaza de un simplu Studiu de Trafic sau un Plan de Transport prin:
• Definirea viziunii pe termen lung si foarte lung (incepand de la minimum 10 ani)
• Abordarea participativa (sondaje in randul cetatenilor, actorilor cheie, a factorilor de decizie)
• Integrare pe orizontala si verticala (colaborarea intre departamentele aceleiasi institutii)
• Nivel de referinta (o analiza concreta initiala), obiective masurabile si activitati caracterizate de un orizont de timp realist si responsabili reali; pe scurt: un plan de actiuni coerent
• Monitorizare, raportare si actualizare permanenta (acest instrument este un plan viu, care trebuie adaptat de cate ori este necesar, in functie de rapoartele de monitorizare si evaluare, fiind practic imposibil sa nu fie actualizat in cei minimum 10 ani planificati)
• Considerarea tuturor costurilor externe, directe sau indirecte, provenite din utilizarea tuturor modurilor de transport in teritoriu (cu alte cuvinte, de ex.: daca infrastructura este deficitara si cetatenii nu-si pot transporta copiii spre scoala decat cu autoturismul personal, costurile indirecte implicate pe termen lung vor fi vizibile in sistemul Social sau chiar de Sanatate).
Data fiind tema evenimentului, la conferinta au participat reprezentanti ai Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, ai Agentiei pentru Dezvoltare Regionala Centru, ai Polului de Crestere Brasov, ai municipalitatilor membre ale Asociatiei OER si ai agentiilor de management energetic din tara.
In decursul celor doi ani de implementare ramasi in ciclul de viata al proiectului european ENDURANCE, Asociatia OER va mai organiza cel putin doua Conferinte Nationale, incercand astfel sa devina structura de suport in domeniul Mobilitatii si sa aduca experti consacrati la nivel european, pentru a sprijini acele municipalitati interesate in definirea unui Plan de Mobilitate Urbana Durabila.
Pentru orice informatii suplimentare, echipa OER va sta la dispozitie.