Mediatorii si mediul de afaceri

27 martie 2014

Dezvoltarea medierii in mediul de afaceri este una dintre prioritatile Consiliului de Mediere, a afirmat presedintele acestei organizatii, Dorin Valeriu Badulescu, in cadrul celei de-a doua editii a Forumului Medierii, conferinta organizata marti, 25 martie 2014, de Legal Magazin, revista profesiilor liberale.

Dorin Badulescu: Mediatorii sunt bine pregatiti
Dorin Badulescu a subliniat faptul ca mediatorii sunt bine pregatiti si ca pot fi evitate instantele de judecata supraaglomerate, dand exemple de cazuri privind recuperarea unor sume de bani, protejarea profitului, negocierea contractelor, zona de asigurari cu rezolvarea conflictelor pe cale amiabila.
El a mentionat ca a observat ca la instante sunt foarte multe litigii intre persoane fizice si companii de asigurari, aparute de cele mai multe ori in urma refuzului firmelor de a achita despagubirile din anumite motive, in baza documentelor intocmite ca urmare a unui accident. Badulescu a mai spus ca se poate apela la mediere si in domeniul bancar si al insolventei, in anumite circumstante.
Referitor la medierea in dosarele de drept penal, Badulescu a afirmat ca aceasta poate fi dezvoltata si ca urmare a noilor modificari impuse de Codul penal si Codul de procedura penala, motiv pentru care pot fi initiate cateva protocoale care vor fi implementate cat mai repede, in special in zona Parchetului General.
“Exista deja un protocol semnat. (...) Urmeaza sa initiem dezvoltarea altor doua proiecte cu Ministerul Afacerilor Interne, in zona organelor de cercetare penala si in zona penitenciarelor, apropo de executarea unor pedepse”, a explicat el.

Protocol de colaborare cu Ministerul Educatiei Nationale
Dorin Badulescu a anuntat ca in curand va fi semnat un protocol de colaborare cu Ministerul Educatiei Nationale, care va avea in vedere derularea unui program privind medierea in scoli, cu scopul combaterii si reducerii violentei in randul elevilor. “De ce medierea in scoala? De ce ar fi necesar? Observam tot palierul social, si in presa, ca sunt foarte multe elemente care atesta existenta violentei in mediul scolar. Nu vorbim numai de clasele V-VIII, ci mai ales in zona de liceu. Este importanta dezvoltarea acestui sector, pe de o parte, pentru ca elevii pot fi mediatorii de maine, iar pe de alta parte, trebuie sa incercam pe cat posibil sa stopam aceste violente inainte de a degenera. Daca mediatorii si-au asumat un anume rol (...) al schimbarii de mentalitate - dintr-o mentalitate sociala indreptata spre conflict intr-o mentalitate indreptata spre dialog si comunicare -, modul de actiune nu poate fi decat prin educatie, care trebuie sa fie indreptata spre non-conflict”, a afirmat Dorin Badulescu, la editia a II-a a Forumului Medierii.
“In acest moment suntem in curs de semnare a unui protocol cu Ministerul Educatiei Nationale pentru a derula un program in care mediatorii, pe baza de voluntariat, sa incerce sa implementeze aceasta zona a medierii in scoli, ideea de non-conflict, de rezolvare pasnica a disputelor. Practic, se doreste pregatirea unor elevi care sa aiba capacitatea de a incerca si reusi sa aplaneze conflictele care apar intre elevi in zona de scoala”, a subliniat presedintele Consiliului de Mediere, care a adaugat ca alte conflicte care trebuie rezolvate sunt cele parinte - profesor sau elev - profesor.

Cum este organizat serviciul de mediere?
Anca Elisabeta Ciuca, membru in Consiliul de Mediere, a prezentat un material despre organizarea serviciului de mediere.
Cadrul legal al meseriei de mediator este reprezentat de: Legea nr.192/ 2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator; Directiva 2008/52/CE privind anumite aspecte ale medierii in materie civila si comerciala; Directiva 2006/123/CE privind serviciile in cadrul pietei interne.
In privinta formarii initiale a mediatorilor, Anca Elisabeta Ciuca a amintit ca sunt 20 furnizori de formare autorizati, iar programul unitar de formare initiala are 80 ore.
Consiliul de Mediere are urmatoarele atributii: desemneaza examinatorii; emite adeverinte/certificate de absolvire; emite autorizatii de practica pentru mediatori; avizeaza formele de exercitare a profesiei.
Anca Ciuca a prezentat si formele de exercitare a profesiei: birou de mediator; birou de mediatori asociati; societate civila profesionala de mediatori; organizatii neguvernamentale din domeniul medierii, prin contract de munca.
Serviciile asigurate in cadrul formelor de exercitare a profesiei sunt: Mediere; Asistenta si consultanta conform Standard Ocupational; Informatii despre mediere si accesul la serviciul de mediere; Consiliere a partilor in vederea participarii in mediere; Secretariat si consiliere juridica prin angajati in cadrul FEP, conform art. 22 din Legea 192/2006.

De ce este importanta clauza de mediere in contractele comerciale?
Claudiu Ignat, mediator, a afirmat ca este necesar ca in cadrul contractelor comerciale sa existe o clauza de mediere in caz de litigiu, pentru ca, in fond, un conflict intre societati comerciale este un conflict intre oameni. O clauza de mediere scurteaza timpul de litigiu, pentru ca daca ar exista, de exemplu, o clauza de arbitraj, procesul (la curtea de arbitraj) poate dura in medie 6-8 luni, dar sunt cauze ce s-au extins pe doi ani, a explicat Claudiu Ignat.

Ioana-Adina Marin, membru in Comisia Permanenta a Consiliului de Mediere, a vorbit despre rolul mediatorului in cazul conflictelor de munca si al disputelor de la locul de munca.
La locul de munca exista trei tipuri de relatii: intre angajat si angajator, intre angajati si angajatori (relatii colective) si relatiile intre angajati. In cadrul relatiilor intre angajati disputele sunt de regula dispute interpersonale (de gen harturire psihologica). Aceste dispute se pot extinde, si din domeniul interpersonal, ele ajung la o dimensiune inter-organizationala. De aici apar costuri pentru companii, scade performanta si creste absenteismul. Medierea ajuta partile in disputa sa rezolve problemele inainte de a afecta organizatia, a concluzionat Ioana-Adina Marin.

Zeno Sustac: Medierea a atins doar 1% din potential
Zeno Sustac, vicepresedintele Consiliului de Mediere, crede ca medierea a atins doar 1% din potential, desi rata de succes a conflictelor mediate este undeva intre 70% si 80%. Sustac crede ca legislatia trebuie modificata, astfel incat sa permita introducerea obligativitatii procedurii de mediere in anumite cazuri, cum ar fi dreptul familiei. Pe de alta parte, obligativitatea nu are sens in mediul de afaceri, considera vicepresedintele Consiliului de Mediere.

Daniela Popoviciu, presedintele Asociatiei Pro Medierea a vorbit despre problemele cu care se confrunta profesia de mediator in prezent. “Mediatorii sunt un fel de pliante”, a apreciat Popoviciu, nemultumita de blocarea meseriei doar in partea de informare. Ea a evidentiat necesitatea reconsiderarii de catre Guvern a procedurii de informare obligatorie.

Radu Ogrezeanu-Ghica, mediator Logsia Mediere, a prezentat doua studii de caz interesante privind rezolvarea unor conflicte: unul privind un conflict comercial si unul privind un conflict interpersonal.

Evenimentul s-a bucurat de sprijinul OMV Petrom, UniCredit Leasing, Lupu & Partners, Asociatia ProMedierea, Conta Radulescu si Editura Corint. Partenerii media ai conferintei au fost DreptOnline, MediereNet, Indaco, Calendar Evenimente si Editura C.H. Beck.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram