Marcela Roman

Invitata noastra pentru acest interviu este Marcela Roman, Responsabil Relatii Publice in cadrul ONG-ului Mare Nostrum. Ii multumim pentru ca a acceptat invitatia si a gasit timp sa ne povesteasca desprea activitatile de comunicare pe le desfasoara in cadrul Mare Nostrum.

Mare Nostrum este, dupa cum am spus, un ONG care militeaza pentru protectia mediului marin din zona Marii Negre. Din 1993 pana astazi organizatia s-a implicat intr-o serie de actiuni care au contribuit semnificativ la imbunatatirea vietii in Marea Neagra. Intr-o astfel de organizatie care lupta pentru o cauza foarte importanta, activitatea de comunicare si relatii pblice este vitala fiecarei actiuni. Vom afla de ce in discutia care urmeaza.

 

LivePR: In schimbul de e-mail-uri pe care l-am avut in vederea pregatirii interviului, spuneati ca sunteti la inceput de drum in PR. Ce v-a determinat, ce v-a atras la domeniul comunicarii?

Marcela Roman: De comunicare am fost atrasă încă de când am terminat liceul, deşi am optat, iniţial, pentru psihologie. Însă, ceea ce m-a făcut să iau în calcul înclinaţia către acest domeniu a fost diplomaţia, dorinţa de a spune mereu adevărul şi plăcerea de a scrie. Cu toate acestea, nu m-am orientat de prima oară către domeniul relaţiilor publice, ci am ales jurnalismul. Ştiam doar că îmi place să fiu mereu informată, să scriu despre ceea ce se întâmplă în jurul meu şi să expun toate aceste lucruri respectând obiectivitatea şi etica profesională. Şi mi s-a spus că scriu frumos şi „curat”, atuuri poate uşor nepotrivite meseriei de jurnalist, în care, uneori, trebuie să fii şi puţin mai incisiv. Pentru că şi incisivitatea este unul dintre motivele pentru care presa e numită „câinele de pază al democraţiei” şi a patra putere în stat. Însă, prin anul 2 de facultate mi-am dat seama că nu sunt croită pe tiparul jurnalistului şi am decis să schimb puţin macazul, fără a mă îndepărta de domeniul comunicării. Atunci am ales să urmez un masterat în Comunicare şi Relaţii Publice. Totuşi, faptul că am terminat Jurnalismul mă ajută foarte mult în meseria de relaţionist, mai ales în comunicarea cu oamenii de presă. Este foarte important ca un responsabil PR să scrie din perspectiva jurnalistului, anticipându-i întrebările şi oferindu-i informaţiile necesare redactării unui material de presă bine documentat.

 

Am observat ca aveti o activitate intensa si constanta de distribuire a informatiei despre organizatia dumneavoastra prin comunicate de presa. Sunt o unealta eficienta? Reusiti sa obtineti feedback in urma distributiei unui comunicat?

Marcela Roman: Comunicatele de presă sunt o unealtă extrem de importantă şi eficientă de comunicare şi informare. Iar modalităţile de monitorizare a feedback–ului sunt diverse şi depind de scopul pe care urmăreşti să-l atingi prin intermediul a ceea ce comunici. De exemplu, în cazul comunicatelor publicate pe site–urile de specialitate, numărul de vizualizări al respectivului comunicat este relevant, dacă ceea ce-ţi doreşti este ca organizaţia pe care o reprezinţi sau evenimentul promovat să fie cunoscute. Cu atât mai mult cu cât aceste site–uri trimit materialele către grupurile ţintă potrivite mesajului comunicatorului. Însă, dacă ceea ce urmăreşti este mobilizarea unui anumit număr de oameni pentru desfăşurarea unui eveniment, atunci feedback–ul reiese din numărul de persoane implicate în acţiunea ta sau interesate de ceea ce se întâmplă. În ceea ce priveşte mass–media, feedback–ul venit din partea jurnaliştilor se măsoară în numărul de materiale scrise pe baza comunicatului transmis, prin telefoanele date pentru a solicita informaţii suplimentare, prin stilul abordat în redactarea articolului despre organizaţie şi, nu în ultimul rând, chiar prin propunerile de colaborare. Acestea reprezintă doar o parte a mijloacelor prin care poţi monitoriza feedback–ul. Ceea ce este cel mai important este faptul că un bun comunicat de presă trebuie să respecte regulile generale de redactare, dar şi pe cele ale onestităţii, obiectivităţii şi respectului faţă de cititor. PR–ul înseamnă, în primul rând, să faci fapte bune şi să vorbeşti despre ele, iar comunicatul de presă este una dintre cele mai eficiente modalităţi prin care poţi realiza acest lucru.

 

Cat de important este scrisul in activitatea de relatii publice?

Marcela Roman: Scrisul este foarte important în activitatea de relaţii publice. Meseria de comunicator presupune exprimarea verbală, dar şi în scris, în proporţii egale. Plus că scrisul facilitează diseminarea informaţiilor pe care le ai de transmis, mai ales în societatea actuală în care aproape că nu exişti, dacă nu eşti prezent în online. Şi, ceea ce este cel mai important, este să ştii cum să scrii şi cui te adresezi. Este esenţial să-ţi adaptezi stilul de a scrie în funcţie de eveniment, dar şi de publicul ţintă la urechile căruia vrei să ajungă informaţia. Pentru că dacă vizezi un anumit grup ţintă, dar scrii pentru un altul, eficienţa procesului de comunicare este, din start, periclitată. În meseria de relaţionist, este foarte important să joci şi rolul de „traducător”, să înlesneşti înţelegerea termenilor specifici, prin înlocuirea lor cu unii mai uşor de înţeles, mai ales când ai un public ţintă eterogen.

 

Acum, o intrebare deja clasica, dar care este intodeauna interesanta. Cum e o zi de comunicare si relatii publice la Mare Nostrum?

Marcela Roman: O zi de comunicare şi relaţii publice începe întotdeauna cu verificarea e–mail–ului şi salutarea prietenilor virtuali. E foarte important să menţii legătura cu aceştia şi să le aminteşti că reprezintă ceva pentru tine. Noi nu ratăm ziua niciunui prieten de-al nostru fără să îi urăm la mulţi ani şi plini de fapte eco. Mai ales în domeniul în care ne desfăşurăm activitatea. E important tot sprijinul pe care îl putem primi, iar prietenii nu ne sunt niciodată de prisos. O altă activitate uşor rutinară, dar foarte importantă, este revista presei, care trebuie realizată în fiecare zi. Ca activişti în acest domeniu, este esenţial să fim bine informaţi pentru a lua atitudine atunci când este cazul. A şti tot ce se întâmplă în domeniul nostru de activitate ţine de necesitatea de informare. Iar o bună informare e un pas către a acţiona în cunoştinţă de cauză. Restul sarcinilor depinde de activităţile pe care le ai de organizat sau de proiectele pe care le implementezi. Fiecare zi aduce câte un element de noutate.

Fiind intr-o organizatie dedicata problemelor de mediu, credeti ca ne pasa unde traim si unde vor trai generatiile urmatoare, sau doar sa traim?

Marcela Roman: La o primă vedere, numărul celor cărora nu le pasă este invers proporţional cu numărul celor cărora le pasă. Şi, deşi balanţa nu se află într-un echilibru perfect, cei preocupaţi de starea mediului în care trăiesc şi de ceea ce lasă moştenire generaţiilor viitoare există. Dovada e organizaţia pe care o reprezint. Atunci când ai ca valori Profesionalismul, Integritatea şi Curajul e păcat să le laşi să se irosească şi să nu le foloseşti în scopuri nobile. Şi tocmai asta face de 17 ani: implementează proiecte, organizează activităţi tematice, trage semnale de alarmă, dar, cel mai important, luptă să schimbe mentalităţi. Acestea sunt cel mai greu de schimbat, dar, totodată, reprezintă cea mai mare provocare. Şi fiecare reuşită e o satisfacţie imensă, pentru că ne asigură că suntem pe drumul cel bun şi ne dă puterea de a merge mai departe. Norocul nostru constă atât în încrederea pe care o avem în capacitatea noastră de a reuşi, cât şi în prietenii, susţinătorii şi finanţatorii noştri – oameni importanţi care au înţeles necesitatea adoptării unor măsuri concrete de protejare a mediului, devenind, în felul acesta, un adevărat sprijin în desfăşurarea activităţilor noastre. În plus, mizăm foarte mult pe informare, fiecare acţiune concretă din cadrul activităţilor şi proiectelor noastre fiind precedată de acţiuni de conştientizare. Un om informat va lua întotdeauna decizii în cunoştinţă de cauză şi va ajunge să internalizeze un comportament eco cu beneficii pe termen lung atât pentru el, cât şi pentru mediul înconjurător. Din punctul nostru de vedere, informarea şi conştientizarea stau la baza schimbării mentalităţii faţă de mediu. Cetăţeanul nu trebuie îndemnat să acţioneze în puseuri de responsabilitate, ci trebuie orientat către adoptarea şi permanentizarea unui stil de viaţă responsabil.

 

Ce va surprinde la acest domeniu?

Marcela Roman: Ce mă surprinde la acest domeniu? Mă surprinde capacitatea de a se mula pe o multitudine de alte domenii distincte şi importanţa pe care o are în societatea actuală. Mă mai surprinde „încăpăţânarea” cu care s-a impus pe piaţa românească, procesul constant şi permanent de învăţare pe care se bazează, precum şi provocările pe care ţi le scoate în cale zilnic. Fiind la început de drum în această meserie, sunt sigură că mă va surprinde mult timp de acum înainte.

 

Cat de importanta este tehnologia in PR?

Marcela Roman: Tehnologia este extrem de importantă în general, nu numai în PR. Institutul de Relaţii Publice a demonstrat faptul că aceasta influenţează foarte mult modul în care practicienii în relaţii publice îşi desfăşoară activitatea. Tehnologia facilitează extrem de mult procesul comunicaţional, oferindu-ţi posibilitatea să comunici în timp real. Ai ocazia să interacţionezi cu publicul ţintă în mod direct, să respecţi regula proximităţii temporale atât de importantă în jurnalism, cât şi în relaţiile publice, dar şi să depăşeşti graniţele spaţiale cu un minimum de efort. Tehnologia îţi pune la dispoziţie metode alternative de comunicare, ajutându-te în atingerea obiectivelor propuse. Din punctul meu de vedere, este atât de importantă încât dispariţia ei, chiar şi pentru câteva zile, ar îngreuna foarte mult accesul la informaţie, precum şi capacitatea acesteia de a se propaga la fel de repede cum o face acum. Şi, deşi ne place să facem uneori apel la metodele tradiţionale de comunicare, suntem dependenţi de tehnologie, fie că ne place sau nu.