Lavinia Udrea

Lavinia Udrea vine cu o abordare noua asupra PR prin Streetwise PR, prima agentie de guerilla PR din Romania. Dupa ce a descifrat tainele PR-ului Clasic la Leo Burnett si „secretele” jurnalismului la Realitatea TV, a decis sa se lanseze pe cont propriu cu un concept deosebit. A pornit in aventura Steetwise PR pentru a face PR exact cum vrea, in stil guerilla.

LivePR: Sa incepem cu o intrebare clasica : ce v-a determinat sa va orientati catre PR? A fost “flacara pasiunii” sau rezultatul unei alegeri rationale?

Lavinia Udrea: Sunt femeie, asadar rationez abia dupa ce ma arde „flacara pasiunii”
Cu PR-ul a fost cam la fel. M-am entuziasmat teribil descoperind ca exista o meserie care imi da voie sa exploatez „la pachet” cele cateva talente pe care credeam ca le am, nu separat, asa cum ar fi fost in cazul altor job-uri, unde m-as fi putut axa doar pe una dintre aceste inclinatii. Asadar, am urmat o facultate in domeniu. Insa, asa cum spunea si Leo Burnett – “People often ask me how I got into business. I didn’t. The business got into me” – nu eu am facut primul pas catre PR, ci intamplarea a facut sa primesc o oferta de nerefuzat, in departamentul de PR al unei companii de vis, inca din anul doi de facultate. Abia atunci mi-am dat seama ca am ales ceea ce trebuia si, zi de zi, de atunci si pana in prezent, ma bucur ca am ales pasional si i-am lasat pe altii sa rationeze pentru mine.

LivePR: Cum a fost trecerea la antreprenoriat in comunicare?

Lavinia Udrea: Simpla. Si brusc, relaxanta. Cand am decis sa infiintam Streetwise Communications, nu ne-am „incordat” sa ajungem in topuri, sa ne „batem” pe coperta revistei cu mai-marii industriei, sa ne „coafam” pentru evenimente s.a.m.d. Ne-am infiintat pentru oameni ca noi – creativi, indrazneti, pregatiti sa faca lucrurile si altfel. Singura diferenta a fost ca, trecand in antreprenoriat, mi-am permis sa fac lucrurile „my way”, nu dupa tiparele atat de „PRofesionist” explicate in manualele de gen. In plus, primul nostru client (franciza unui brand international) a fost suficient de incantata de noi, astfel ca toti ceilalti clienti au venit, ulterior, in urma recomandarilor date de acesta. Cam asa am ajuns sa lucram, de cinci ani, fara sa participam la pitch-uri, fara sa trimitem oferte, fara sa ne „batem capul”. Lucram cu oameni care ne plac si pe care si noi, la randul nostru, ii apreciem. That simple.

LivePR: De ce Guerilla PR si care au fost reactiile la aceasta abordare? Este piata din Romania pregatita pentru o abordare neconventionala?

Lavinia Udrea: Pai cum „de ce”?? Intrebarea mea este „de ce nu?!?” Daca in Occident tacticile de guerrilla si-au dovedit, cu varf si indesat, succesul si eficienta, de ce noua ne-a luat atat de mult timp sa ne dam seama ca si aici ar functiona? Sa iti „indesi” comunicatul de presa intr-un „morman” de alte stiri si informatii, nu e greu. Dar nici eficient. Sa faci conferinte de presa cu fursecuri si apa minerala, iarasi nu e greu. Dar nici eficient. PR-ul clasic inca functioneaza si inca este adecvat anumitor clienti, din anumite domenii, in anumite circumstante. Insa, daca vrei cu adevarat sa „rupi gura targului”, faci ceva despre care toate lumea sa vorbeasca de la sine, nu pentru ca le dai tu articolul gata facut. In plus, Guerrilla PR este creativ, funny, iti da libertatea sa faci ce vrei, pe ce medii de comunicare vrei, cu orice tip de mesaj, atat timp cat strategia din spate este una bine gandita iar rezultatele urmarite sunt cele dorite de clientul tau. De cele mai multe ori, tacticile de guerrilla sunt si mult mai ieftine, in comparatie cu alte metode de promovare. Cel mai mare atuu, insa, mi se pare capacitatea incredibila de a declina mesajul in varii forme si de a-l insera in medii neconventionale, acolo unde stirile, interviurile, comunicatele de presa si altele nu au nicio sansa de a patrunde.

Si da, piata din Romania era de mult pregatita pentru abordarea de tip guerrilla. Din pacate, clientilor le-a luat mai mult sa prinda curaj in a accepta o altfel de promovare. Ca dovada, in 2008, cand am lansat agentia, reactia presei, a publicului, a cititorilor si a companiilor a fost extraordinara. Nici nu ne asteptam sa imbratiseze atat de multa lume conceptul. Inca de pe-atunci, oamenii isi doreau sa vada si „altceva”, sa se poata exprima si „altfel”, sa poata beneficia de campanii care sa ii diferentieze cu adevarat de concurenta si sa le sublinieze individualitatea intr-o maniera distincta.

Ma bucur ca, in sfarsit, prin aplicarea cat mai multor tactici de guerrilla, chiar si de catre alte agentii, recunoastem, cumva, ca publicul din Romania s-a desteptat suficient de mult cat sa nu-i mai tresalte inima la un comunicat de presa. Oamenii sunt cu adevarat pregatiti si insetati de lucruri care „sa-i lase cu gura cascata”. Tine doar de noi(si de clientii nostri) sa decidem daca le vom livra mesaje pe masura inteligentei lor, sau ii vom considera in continuare incapabili sa „guste” o campanie de guerrilla cu adevarat creativa.

LivePR: Cum arata o zi din viata unui specialist in Guerilla PR?

Lavinia Udrea: Arata bine ! E blonda, inalta, are 24h, uneori pare buna, alteori abia astepti s-o termini mai repede. Cam ca a oricui altcuiva. Diferenta este ca, lucrand exclusiv cu oameni pe care ii iubim si apreciem, nu ne petrecem jumatate din zi prefacandu-ne fericiti la locul de munca, dand mail-uri politicoase catre sefi si clienti pe care „i-am bate numai in cap”, si nici lingusind diversi jurnalisti la telefon sau cafele, poate-poate ne mai „baga” si noua articolul pe undeva. In plus, partea frumoasa este ca, pe oriunde am merge, pe oriunde ne-am plimba, mintea noastra nu face decat sa caute mereu noi canale de comunicare. Cam la fiecare pas, in orele de lucru sau in timpul liber, la o cafea sau la o bere, la birou sau pe malul lacului, ne gandim cum am putea fi mai creativi, cum am putea face campania sa fie mai de impact, pe unde am putea integra mesajul s.a.m.d. In rest, ne bucuram de viata („citind intotdeauna carti care ne vor face sa aratam bine, daca murim in timpul lecturii”, cum zicea P.J. O’Rourke)

LivePR: In ceea ce priveste comunicarea proprie Streetwise PR ati abordat o tactica discreta. Site-ul este iesit din tiparele site-urilor de agentii. Cum functioneaza aceasta abordare creativa?

Lavinia Udrea: Da, contrar tacticilor atat de „tipatoare” pe care le utilizam pentru clientii nostri, in ceea ce ne priveste pe noi, am ales sa fim discreti. Si de ce n-am fi? Parerea noastra este ca nu noi trebuie sa fim in atentia publicului, ci clientii nostri. Apoi, noua nu ne place PR-ul de dragul PR-ului. Cat timp nu avem ceva cu adevarat relevant de spus, de ce am face comunicare pro-activa? Am hotarat inca de la lansare, si am reusit si sa ne tinem de promisiune, ca noi nu ne vom face PR. Iar daca o vom face, va fi prin tactici de guerrilla, ca doar deh… stim o agentie buna de Guerrilla PR ;)! Intrucat toti clientii nostri au venit exclusiv prin recomandari, niciodata prin participare la pitch-uri sau alte metode de „racolare”, discretia este numai buna in cazul nostru. Si cumva, se pare ca functioneaza. Prea multe agentii au pus mai mult accent pe PR-ul lor, decat pe cel practicat pentru clientii pe care ii aveau, si tind sa cred ca publicul s-a invatat minte suficient cat sa nu mai evalueze o agentie numai dupa prezenta in presa, site-ul „PRofesionist” si un portofoliu „bombastic”. Eu, personal, inainte sa decid daca o agentie de PR este buna sau nu, ma uit sa vad cate greseli gramaticale (si nu numai) are pe site sau in prezentare.

LivePR: Daca aruncati o privire de ansamblu asupra PR-ului din Romania, cum schimba online-ul peisajul?

Lavinia Udrea: Il potenteaza foarte mult. Fie ca ne place sau nu, online-ul a devenit o forta incredibila, si nu numai in comunicare. Aproape ca e un monstru pe care trebuie sa-l gadili bine si usor, ca altfel te manaca de viu. Pentru tacticile de guerrilla, online-ul este esential. Fara forta sa de propagare a mesajului, campaniile noastre ar avea o raza mult prea mica de acoperire si s-ar „ofili” la numai cateva saptamani. Online-ul insa, iti capteaza mesajul si ti-l poarta in toata lumea, asa cumniciun alt canal de comunicare nu o poate face. In plus, mai face ceva extraordinar – iti tine ideea vie. O campanie ramane accesibila si vizibila chiar si la ani buni de la incheierea ei. Iar asta e mare lucru!

LivePR: Drumul pana la calitatea de specialist in PR este lung si anevoios. La ce provocari ar trebui sa se astepte cei care le surade meseria?

Lavinia Udrea: Drumul pana la calitatea de specialist in PR, da, ar putea fi lung. Din pacate, drumul pana la titulatura de „specialist in PR” nu este lung deloc. Ca-n toate domeniile, e plin de „specialisti”. Anevoios poate fi doar din doua motive: fie esti cu adevarat bun, si atunci trebuie sa razbesti printre incompetenti deja instalati in functii, care vor face orice sa te tina departe de scaunul lor, fie nu esti bun, si atunci va trebui sa razbesti printre cei competenti, care te vor respinge la prima greseala.

Cei carora le surade aceasta meserie, ar trebui sa se astepte la urmatoarele (provacari sau nu):
 

  •  Ceea ce au invatat in facultate (daca au si invatat), nu se va regasi intru totul in practica de zi cu zi. Pentru meseria asta trebuie sa ai un fler natural, nu doar cunostinte. You either have it, or you don’t. Poti invata oricata teorie, dar daca nu ai acel instinct natural, se va simti;
  • Inceputul carierei nu inseamna neaparat evenimente, vedete si strategii cu bugete fabuloase, asa cum se asteapta multi, ci baze de date, newslettere, informari interne si alte lucruri aparent plictisitoare, dar foarte importante atat pentru cel care le realizeaza, cat si pentru cel care beneficiaza de ele;
  • Cei care au ales sa faca o facultate sau cursuri in domeniu doar pentru ca este un „job la moda” si au auzit ca este bine platit, mai devreme sau mai tarziu, vor fi marginalizati de cei care muncesc din pasiune si au o inclinatie nativa catre acest domeniu. Desi o buna perioada le poate merge, dupa cum am constatat in cazul foarte multor persoane, lipsa de profesionalism sau de pasiune duce, inevitabil, catre esec;
  • Cei care si-au dat interesul sa se perfectioneze, care iubesc meseria asta si vor sa-si faca o cariera bazata pe o evolutie binemeritata si constant sustinuta, au mari sanse sa fie remarcati de veteranii industriei, daca vor reusi sa treaca de HR (no offence) sau de PR-istii mai slab pregatiti, dar deja instalati intr-o pozitie pe care nu si-o vor pune in pericol prin cooptarea unui coleg care ii poate depasi ca performanta;
  • Ca si in viata, fara compatibilitate nu poti crea o relatie de durata. Nu toate agentiile pot lucra cu toti clientii. Important este sa ii alegi pe cei a caror viziune rezoneaza cu a ta si pentru care sa lucrezi din inima, ca pentru un prieten.