Iuliana Balan

Iuliana Balan, Specialist Marketing si PR la Muzeul National al Taranului Roman

Un nou “Dialog cu si despre PR“. De data aceasta, am stat de vorba cu Iuliana Balan, Specialist in Marketing si Relatii Publice intr-o institutie cu totul speciala, Muzeul National al Taranauluui Roman.

Iulia Balan este licentiata la Universitatea din Bucuresti, Facultatea de Limbi si Literaturi Straine, specializarea franceza-romana si la Academia de Studii Economice, Facultatea de Management, specializarea administratie publica. Are un masterat in Administrarea Afacerilor la Academia de Studii Economice, Facultatea de Management. In timpul anilor de studentie a fost colaborator voluntar la Lectoratul Francez din Universitatea Bucuresti.

Dupa un parcurs academic impresionat, a pornit in aventura comunicarii din pasiune, inspirata de unul dintre cursurile de specialitate pe care le-a urmat in cadrul ASE.

LivePR: Incepem cu o intrebare absolut conventionala. Ce v-a atras sa urmati o cariera in comunicare si relatii publice?

Iuliana Balan:
Cariera nu e chiar un termen care sa ma faca sa ma simt confortabil tocmai pentru ca, paradoxal, ma duce cu gandul mai degraba la pietrificare si regimentare decat spre mobilitate, noutate si crestere personala. Prefer sa ma tin deoparte de formulari care din punct de vedere managerial suna promitator si care sunt incarcate de multe iluzii desarte.
Am ajuns sa lucrez in acest domeniu pentru ca pur si simplu am facut un curs de comunicare la ASE si mi-a placut asa de mult incat am stiut ce am de facut mai departe.

LivePR: De ce Muzeul Taranului Roman? Ce provocari lanseaza acest loc special unui profesionist in marketing si PR?

Iuliana Balan
: Dupa ce am terminat facultatea imi cautam un post intr-o institutie de cultura. Pusesem ochii pe Muzeul de Arta pentru ca eram prezenta acolo in fiecare prima miercuri din luna – cand este intrarea libera – ca sa vizitez noile expozitii sau sa revad expozitia permanenta. Imi placea foarte mult, insa mi s-a parut si foarte inchis. Nici acum nu stiu pe unde au ei birourile, dar nici acum nu ratez vreo expozitie.

In schimb era un post liber de muzeograf la Biroul de Relatii Publice de la Muzeul Taranului Roman. Am dat concurs si iata ca lucrez aici de peste sase ani. A fost ceva nesperat, iar cel mai mult mi-a placut ca lucram cu oameni foarte bine pregatiti in domeniul lor, cu profesionisti care m-au invatat sa fiu exigenta intr-un alt sens decat inveti la scoala. Cred ca acesta este un mediu benefic pentru formarea mea ca om. Am gasit aici pamantul roditor care sa ma faca sa ma dezvolt.

LivePR: Cum se desfasoara o zi de PR la Muzeul Taranului Roman?

Iuliana Balan: Intalniri cu viitorii sau actualii parteneri, raspunsuri la mail-uri, postari pe facebook dimineata-la-pranz-si-seara, trimitere de comunicate de presa, scriere de spoturi la radio, actualizarea site-ului, redactarea si trimiterea newsletter-ului… si puf! nici nu stii cand a trecut timpul.

LivePR: Pasiunea pentru cultura romaneasca si traditie trebuie sa se numere printre calitatile profesionistului in comunicare de la MTR, sau e suficient sa fie un specialist desavarsit?

Iuliana Balan: Cine a zis ca sunt un specialist desavarsit?! Incerc sa-mi fac bine treaba, sa fiu la curent cu toata viata culturala a Bucurestiului, dar plec urechea si la ce se intampla si in tara. Încerc sa tin pasul cu lecturile, sa citesc ce apare nou in domeniu. Mi-am propus ca in fiecare an sa vizitez macar un muzeu din strainatate ca sa vad cum e si dincolo in raport cu ce avem pe aici.

LivePR: Cum contribuie mediul online la sustinerea actiunilor de comunicare pe care le desfasurati?

Iuliana Balan: Mediul online e o mana cereasca pentru o institutie care nu are buget pentru promovare. Avem parteneriate cu multe site-uri culturale care ne promoveaza pe paginile lor, care ne gazduiesc bannere web, care trimit la randul lor newslettere din care nu lipsesc evenimentele muzeului. Ca sa nu mai vorbesc de site-ul nostru care are cateva sute de mii de vizitatori anual sau de retelele de socializare. Muzeul Ţaranului are cea mai vizitata pagina de facebook dintre toate muzeele din tara.

LivePR: Daca in agentiile de comunicare, clientii si deadline-urile stranse genereaza stres, intr-un mediu cultural, care sunt elementele de presiune la care este supus specialistul in PR?

Iuliana Balan: Credeti ca un muzeu nu are clienti sau deadline-uri stranse? Si inca cum! Clientii nostri sunt oameni cu asteptari foarte ridicate, deci pentru ei trebuie sa fim mereu la inaltime.

Si pe langa asta mai e faptul ca trebuie sa fii mereu in relatie cu radiourile, televiziunile si cu tot restul partenerilor media care te ajuta sa faci minuni si fara de care notorietatea activitatilor muzeului nu ar asa de puternica.

LivePR: Ce ati recomanda institutiilor de cultura care vor sa devina mai active din punctul de vedere al comunicarii?

Iuliana Balan:
In primul rand sa nu porneasca din start cu gandul ca nu se poate pentru ca da, uneori crezi ca impingi cu spinarea un bolovan care nu se mai urneste, dar cu rabdare se va porni din loc si apoi, incet, incet, realizezi ca si tu devii mai puternic. Åži sa mearga pe mana online-ului care nu are numai avantajul ca e gratis, ci si pe acela ca ajunge la o categorie mare de public.