fbpx

In sens medical obezitatea reprezinta excesul de grasime corporala

Informatii esentiale despre compozitia corporala

Ca sa poti aprecia starea de sanatate a unui individ, este important sa-i afli compozitia corporala, nu doar greutatea acestuia, ci si natura acestei greutati, ceea ce inseamna impartirea corpului uman in doua componente:
– masa musculara: oase, muschi, apa, etc.
– masa adipoasa: tesut adipos

Grasimea din organism

Grasimea totala din organism este calculata prin insumarea grasimii esentiale (sau grasimea primara) cu grasimea excedentara (sau depozitele de grasime). Grasimea esentiala este necesara metabolismului, iar o parte din grasimea excedentara, care teoretic este un surplus, este necesara celor care depun efort fizic. Asadar, continutul obisnuit de grasime din greutatea corporala este de aproximativ 16% pentru barbati si 27% pentru femei.

Apa din organism

Pentru un control corect al greutatii ideale, este important ca, pe langa greutate, sa comparati procentajul de grasime corporala cu cel de apa din organism. Procentul de apa din corp este un indicator important pentru starea generala de bine a unei persoane, deoarece apa este cea mai importanta componenta din greutatea corporala si reprezinta mai mult de jumatate (aprox. 60%) din greutatea corporala totala. Cantarul electronic cu analizor corporal Microlife va permite evaluarea compozitiei corporale si calculeaza automat procentul de grasime si de apa din corp, in corelatie cu inaltimea, varsta si sexul.

Masa osoasa

Masa osoasa se dezvolta rapid in copilarie si atinge apogeul la varste cuprinse intre 30 si 40 de ani. Dupa aceea, scade usor o data cu inaintarea in varsta. O nutritie sanatoasa, exercitiile fizice regulate, inclusiv cele pentru cresterea masei musculare, pot ajuta la reducerea degenerarii oaselor. Cu toate acestea, masa osoasa este greu de influentat. Varsta, sexul, greutatea si inaltimea au o influenta minora asupra masei osoase. Continutul obisnuit de masa osoasa pentru un adult este de 15% pentru barbati si 12% pentru femei. Nu exista sugestii sau recomandari in ceea ce priveste masa osoasa.

Masa musculara

Masa musculara este importanta atunci cand se incearca determinarea unei compozitii corporale sanatoase. O persoana cu un procent mai ridicat de masa musculara se misca mai usor, insa necesita mai multa energie pentru a o face. Exercitiile fizice sunt foarte importante in mentinerea unui corp sanatos, iar procentul de masa musculara este un bun indicator in controlarea acestuia. Continutul obisnuit de masa musculara din greutatea corporala se afla intre 38% si 54% pentru barbati si intre 28% si 39% pentru femei, in functie de varsta si nivelul de activitate fizica.

Indicele de masa corporala

Indicele masei corporale (IMC) este un raport intre greutate si inaltime care este de regula folosit pentru clasificarea subponderalibitatii, supraponderabilitatii si obezitatii la adulti. Se calculeaza prin impartirea greutatii in kg la patratul inaltimii in m a persoanei. Cu toate acestea, supraestimeaza grasimea la persoanele atletice sau musculoase. Conform WHO (World Health Organization – Organizatia Mondiala a Sanatatii), IMC se clasifica dupa cum urmeaza:
Normal: 18.50-24.99 kg/m2
Subponderal: sub 18.50 kg/m2
Supraponderal: peste 24.99 kg/m2
Obez: peste 29.99 kg/m2

Rata metabolismului bazal (RMB) in kcal

RMB reprezinta cantitatea de energie necesara corpului pentru a mentine active functiile vitale in stare de repaus total. Aproximativ 70% din energia totala a unei persoane este folosita la procesele de baza ale organismului. Aproximativ 20% din energie este folosita in timpul efortului fizic si restul de 10% la digestie. O valoare estimativa poate fi obtinuta printr-un calcul folosind ca date varsta, sexul, inaltimea si greutatea. Formula de estimare este recunoscuta stiintific ca ecuatia HARRIS-BENEDICT.

Controlati-va corect greutatea!

Sursa: Microlife