Formare si educatie vocationala prin implicarea angajatorilor la nivel european

13 aprilie 2016

ELVETE - Educatie si formare profesionala prin implicarea angajatorilor europeni este o retea formata din 12 tari europene, coordonata de Universitatea din Wolverhampton din Marea Britanie, ce isi propune sa imbunatateasca sistemul de educatie si formare profesionala, prin axarea pe competentele pe care angajatorii le cer viitorilor angajati absolventi de invatamant profesional.

Reteaua ELVETE este finantata de Comisia Europeana in cadrul programului Invatare pe tot parcursul vietii (sub-programul Leonardo da Vinci).

In cadrul retelei cu finantare europeana ELVETE, cei 12 parteneri europeni au cercetat exemple de bune practici in educatia vocationala, pentru grupa de varsta 14-19 ani, precum si bune practici legate de implicarea angajatorilor in sectorul educatiei, si au realizat peste 40 de studii de caz disponibile pe website-ul proiectului ELVETE.

Mai jos redam un scurt rezumat al concluziilor reiesite din rapoartele realizate.

Cercetarea italiana a subliniat cateva puncte importante: interactiunea de capital de resurse umane, dialogul deschis, intelegerea reciproca, retelele, cooperarea si angajamentul comun, intre sistemele scolare si de munca, pot fi instrumente fundamentale pentru a construi o cultura a "sinergiei retelelor", pentru a sprijini capacitatea de insertie profesionala si aptitudinile antreprenoriale ale populatiei tinere.

In ceea ce priveste perspectiva romaneasca, in urma studiilor de caz a rezultat ca anagajatorii sunt implicati si au impact asupra programei scolare , insa aceast lucru este limitat de Curiculum National, doar un numar limitat de ore de invatare pot fi introduse, la cererea angajatorilor.

In UK, studiile de caz analizate au identificat o varietate de niveluri de implicare ale angajatului: in cazul in care sunt sustinute cursuri specifice, un patron este implicat intens. Pentru mai multe activitati generice, o gama larga de angajatori si intreprinderi sunt implicate, cu diferite niveluri de intensitate.

Studiile de caz din Islanda au arata ca, in trei din cele patru studii de caz colectate, exista o colaborare limitata intre organizatiile educationale si societatile din sector, influentele asupra curriculei fiind limitate. Toate schimbarile trebuie sa treaca prin comitetele oficiale si autoritatile educationale, pentru a fi acceptate. Cele mai multe schimbari in curriculum sunt derivate din sfaturi de la companii din industrie, de asemenea noi domenii de studii au fost create, pe baza nevoilor.

In sistemul scolar VET, din Austria, curriculele pentru cursuri sunt centralizate la nivel guvernamental, in stransa cooperare cu industria austriaca. Cazurile studiate variaza de la Design industrial, Logistica, Automatizari, pana la Stiinta materialelor si Minier.

Educatia formala din Grecia nu ofera practic nicio posibilitate pentru angajatori sau companii de a influenta planurile de invatamant existente. Toate modificarile din programe trebuie sa treaca prin sistemul de management formal si pe la autoritatile din domeniul educatiei, si trebuie sa fie aprobate de Ministerul Educatiei.

In Bulgaria angajatorii joaca rolul de lideri in organizarea de stagii pentru studentii VET. In cele mai multe cazuri, angajatorul trebuie sa fie initiatorul oricarei relatii intre el si scoala (aviz al companiilor), studentii fiind slab informati cu privire la oportunitatile de practica.

In Lituania, rezultatele studiilor de caz indica faptul ca, interactiunile dintre companii si furnizorii de formare profesionala, in majoritatea cazurilor, nu sunt suficient de frecvente si sunt limitate la problemele de performanta ale tinerilor si evaluarea abilitatilor si competentelor lor.
Prin urmare, furnizorii de educatie vocationala ar trebui sa preia initiativa in promovarea comunicarii, implicarea companiilor in dezvoltarea programelor de formare, imbunatatirea cailor de formare si metodologiilor de evaluare.

In Portugalia, in urma evaluarii studiilor de caz a reiesit ca, participarea la invatare prin acest proces, ar putea creste, nivelul sau birocratia ar trebui sa fie reduse, iar in timpul orelor trebuie sa existe o orientare mai mare pentru situatii reale de viata.

Pentru mai multe detalii va invitam sa vizitati website-ul proiectului ELVETE.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram