Esecul Nativilor Digitali Europa se confrunta cu o Generatie pierduta

Termenul de “nativ digital” a aparut in ultimii ani, pentru a descrie tinerii (de la copii la adulti tineri), care au crescut folosind in mod uzual computerul si, prin urmare, ar avea un instinct de utilizare a tehnologiei si nu mai au nevoie de pregatire. Acest lucru este total fals.
Documentul de pozitie ECDL atrage atentia asupra perceptiei si descrierii gresite a nativilor digitali conform carora acestia isi insusesc intuitiv competente de utilizare a computerului doar prin accesarea unei tablete sau a unui laptop. Folosind informatiile detaliate furnizate de cercetarile extensive la nivel academic sau din industrie, documentul arata amploarea problemei si pericolul pe care il reprezinta pentru economia Europei o posibila “Generatie pierduta”.
Potrivit Comisiei Europene, din cauza acestor tendinte, exista riscul ca Europa sa intampine scaderi severe de cetateni instruiti in era digitala, impiedicand astfel cresterea economica si competitivitatea.

Desi competentele digitale sunt esentiale pentru aproape fiecare loc de munca din zilele noastre, abilitatile reale ale angajatilor si tinerilor sunt, in multe cazuri, socant de scazute. De exemplu, un studiu recent a aratat in Germania ca doar 20% dintre respondenti ar putea aplica cu succes un stil de paragraf intr-un document Word. Un studiu in Italia a constatat ca 42% dintre tineri nu au fost constienti de riscurile de securitate care pot fi implicate in accesul la Internet wireless, in timp ce o cercetare in Australia a indicat ca 45% din tinerii respondenti erau doar “Utilizatori rudimentari” de tehnologii digitale.

In concluzie:
-Termenul ‘nativ digital’ sugereaza in mod fals ca tinerii cunosc intuitiv cum sa utilizeze tehnologiile digitale. Acest termen perpetueaza o perceptie a unora dintre parinti, profesori si decidenti politici si conduce la a fi omise competente esentiale din programa scolara.
-Dovezile arata ca expunerea la tehnologie nu poate fi echivalenta cu abilitatea de a o folosi. De fapt, unui procent substantial dintre tinerii din tarile europene le lipsesc competente IT de baza.
-Tinerii tind sa isi supraestimeze nivelul de competente digitale. Testele practice arata ca in timp ce nivelul lor de incredere este mare, competentele lor de utilizare a computerului si a Internetului sunt departe de a fi complete.
-Prin folosirea tehnologiilor digitale, tinerii dobandesc asa-zisele competente digitale in stilul de viata (utilizarea retelelor de socializare, filmelor, jocurilor etc.), dar esueaza in a obtine competentele digitale cerute pe piata muncii.
-Toti cetatenii ar trebui sa aiba oportunitatea de a-si dezvolta competentele digitale si tinerii nu ar trebui lasati la urma. Daca tinerii nu au acces la educatie digitala in mod formal si structurat, s-ar putea ca niciodata sa deblocheze pe deplin potentialul tehnologiei digitale pentru ei ca si cursanti, angajati, antreprenori sau cetateni si vor devein o generatie pierduta.
-Programele de dezvoltare a competentelor digitale ar trebui sa devina parte a tuturor formelor de educatie formala, non-formala si informala. Certificari standard, recunoscute la nivel international si vendor independent precum ECDL ofera o metoda de masurare a rezultatului investitiei in programe de dezvoltare a aptitudinilor in cadrul si in afara educatiei formale.

Luarea de pozitie completa este disponibila pe site-ul web ECDL ROMANIA.