Elena-Valentina Filip PR Manager Heist Industries: “Ca om de PR, sesizez o deschidere din ce în ce mai mare de susținere a comunicării tradiționale cu ajutorul unor acțiuni mai îndrăznețe”

LivePR.ro: Să spargem gheața cu o întrebare clasică. Dumneavoastră ați ales comunicarea și PR-ul sau comunicarea și PR-ul v-au ales pe dumneavoastră?

Elena Filip: Când am intrat la facultate, comunicarea și PR-ul erau ultimele pe lista mea de opțiuni. Pe vremea aceea, nu luam în calcul altceva în afara unei cariere de jurnalist. Viața ne duce, însă, în locuri neașteptate, mereu surprinzătoare. Așa că pot spune că domeniul m-a ales pe mine.

Am început prin a lucra în televiziune, dar după câțiva ani am avut primul meu job în PR și m-am îndrăgostit iremediabil de acest domeniu. Cred că sunt una dintre norocoșii care își pot numi meseria – hobby.

LivePR.ro: Am văzut în CV-ul dumneavoastră o experiență variată în jurnalism și PR, așa că v-ați format o imagine despre ceea ce înseamnă această industrie în România. Cum arată acum PR-ul și comunicarea autohtone față de momentul în care ați avut primul contact cu această industrie?

Elena Filip: PR-ul și comunicarea au evoluat foarte mult. În primul rând, din ce în ce mai multe companii au conștientizat nevoia imediată de a avea un departament de PR sau o colaborare cu agenție de PR.

Legat de profesie, multe lucruri se desfășoară acum în online. Pe vremuri, unii clienți erau sceptici atunci când venea vorba despre campanii de comunicare în această zonă. Bineînțeles, nu existau atât de multe opțiuni. Avantajul este că această evoluție ne oferă mai multe instrumente de măsurare, astfel că avem KPIs din plin. Feedback-ul este instant și avem o perspectivă mult mai bună asupra felului în care sunt primite mesajele noastre.

Noile canale de comunicare, apariția provocărilor de tip „fake-news” și influența digitală a comunităților au făcut ca acțiunile de PR să se întâmple în timp real, să se orienteze din ce în ce mai tare pe content. De asemenea, comunicarea este realizată programatic în cele mai multe dintre situații, astfel că atingem target-ul vizat cu mai multă ușurință decât în trecut.

LivePR.ro: PR sau jurnalism, de care parte a „baricadei” vă simțiți mai bine?

Elena Filip: Deși vorbim despre media, cele două lumi sunt diferite. Mi-e greu să aleg între ele, pentru că fiecare are un farmec aparte. Ceea ce pot să spun, însă, este că a lucra o perioadă în presă, te face cu siguranță un PR mai bun. Pentru că știi care sunt așteptările, ce tip de mesaje au șansa să fie publicate, cum să identifici rapid diferite de unghiuri de abordare.

LivePR.ro: La un moment dat, ați ales să deveniți freelancer. Ce v-a motivat să vă orientați către munca independentă, în afara unei structuri organizaționale?

Elena Filip: Mi-a plăcut mereu să fiu cu un pas în față și să experimentez situații noi. Lucrasem deja în presă, în agenție și „la client”, cum spunem noi. Tot ce trebuia să mai bifez ca experiență la momentul acela era să fiu pe cont propriu, într-o piață extrem de competitivă. Și am făcut-o. A fost, cu siguranță, o perioadă în care am învățat foarte multe lucruri.

LivePR.ro: Care sunt provocările vieții de freelancer în PR și comunicare în România?

Elena Filip: Ceea ce nu-ți spune nimeni înainte să fii freelancer în acest domeniu este că nu vei fi doar PR. Vei fi propriu-ți manager și subaltern, contabil, copywriter, om de vânzări, strateg, traffic manager și lista poate continua. Este excelent că înveți lucruri noi, dar este și obositor uneori. Program de 8 ore nu există nici în agenție, dar ca freelancer, pot spune că am doborât un record la „muncă peste program”: în concedii, în weekend, de Crăciun. Toate aceste zile libere pentru alții, pentru un freelancer sunt zile obișnuite de muncă. Și la asta se adaugă alergatul cu hârtii de la o instituție la alta și tradiționalul dosar cu șină. Birocrația este imposibilă. Puteți adăuga aici și noile legi/taxe, care se asigură că expresia „cooperativa munca în zadar” devine realitatea noastră de zi cu zi.

De asemenea, când lucrezi ca freelancer în PR, ai clienți din toate categoriile de buget. Și te izbești de multe ori de întrebarea „Câți clienți îmi aduci cu comunicatul ăsta?”, care (vă garantez) este extrem de deranjantă pentru un om de PR.

LivePR.ro: După „aventura” independentă v-ați reîntors într-o structură organizațională, de data aceasta într-o firmă de IT. Cum a fost trecerea de la jonglarea cu o serie de industrii la concentrarea pe un domeniu specific?

Elena Filip: Pentru mine, PR-ul este același, indiferent de domeniul în care activez. În cazul de față, pot spune că la momentul acela m-am întors la prima mea „dragoste”, pentru că primul meu job de PR a fost într-o companie de IT&C. Astfel că trecerea a fost ușoară. Activitatea într-un domeniu specific îți oferă mult mai mult timp să te concentrezi pe detalii.

LivePR.ro: Acum lucrați într-o agenție așa că aveți contact cu clienții. Cum sunt percepute acțiunile de PR de clienții din piața autohtonă?

Elena Filip: Piața autohtonă este într-o continuă evoluție, astfel că necesitatea acțiunilor de PR este din ce în ce mai vizibilă. Ca fost jurnalist, mă bucur că media tradițională este în continuare apreciată și solicitată. Ca om de PR, sesizez o deschidere din ce în ce mai mare de susținere a comunicării tradiționale cu ajutorul unor acțiuni mai îndrăznețe. Așadar, clienții primesc de multe ori cu deschidere propunerile noastre, mai ales că acum este infinit mai ușor să cuantifici rezultatele. Există, însă, și excepții. Ba din rațiuni de buget, ba din pricina faptului că sunt extrem de conservatori. Dar timpul le va rezolva pe toate.

LivePR.ro: Cum credeți că va evolua PR-ul românesc pe termen mediu și lung?

Elena Filip: Cred că evoluția acestui domeniu depinde de foarte mulți factori. Dacă ne uităm, de exemplu, la ultimii 10 ani, vom vedea că s-au schimbat atât de multe lucruri, încât pare că au trecut, de fapt, secole.

Ceea ce sper eu este că ne vom concentra din ce în ce mai mult pe generarea de content de calitate, pe veridicitate, pe storytelling. Pentru că cele mai frumoase povești sunt cele pe care le trăim.