fbpx

Cum tractezi auto corect o masina?

Nu stim altii cum sunt, dar noi am intampinat o sumedenie de ocazii in care a trebuit sa tractam o masina sau sa fim tractati. Si aici ne referim la cazurile in care masina te lasa in drum si apelezi la cea mai ieftina varianta pentru a ajunge la service. Suni un prieten, ca doar nu vrei sa platesti 150 de lei pentru o platforma, si folosesti sufa din dotare. Insa extrem de putini sunt cei care stiu cum se tracteaza o masina in siguranta.

Ramai fara curent deodata, ti se strica pompa de benzina in mijlocul drumului, ai o eroare la motor sau pur si simplu a luat-o razna un senzor si masina ta nu mai vrea sa porneasca. Fie ca esti in oras, in aglomeratie, fie ca esti pe vreun drum national, e clar ca ai nevoie de ajutor. Solutia optima si cea mai indicata este aceea de a suna la un service autorizat care sa trimita o platforma care sa-ti ridice masina si sa o duca la constatare si reparatie. Unele servicii post-vanzare si chiar asigurarile Casco ofera astfel de servicii gratuit. De exemplu, dealerii auto din Romania se bat acum in a oferi tot felul de servicii pentru a castiga clienti, iar o asigurare avantajoasa cu reparatii si tractare gratuita in caz de urgenta este propusa tot mai des.

Insa cei care pot beneficia de o asistenta rutiera gratuita sunt putini. Asa ca daca te lasa masina in drum, ai doua variante: una scumpa si una ieftina. Varianta scumpa, cea de care aminteam mai sus, este foarte buna, dar necesita un timp mai lung de asteptare, in cazul in care te trezesti cu masina oprita in afara localitatilor sau departe de casa. Plus ca, daca nu beneficiezi de acest serviciu gratis, platesti cam 150-200 de lei pentru un transport pe platforma local, dar poate ajunge costul si la 500-1000 de lei daca te-a apucat “stricaciunea” undeva foarte departe de casa. Asa ca apelezi la varianta ieftina: suni un prieten sa vina sa te tracteze.

Va povestim acum tehnica unei tractari auto eficiente si corecte prin prisma cazurilor reale, in care am fost si in masina din fata, care a tras o alta masina, dar si din perspectiva “celui cu pana”. Si nu a fost doar o data, ci de mai multe ori… din pacate. Insa in timp am invatat cum sa tractam masinile corect, chiar daca situatiile de acest gen au devenit tot mai rare. Insa si acum, probabil ca si voi, mai ne lovim de “ocazia” de a salva un prieten aflat la anaghie. Si, cand cel ramas in pana nu a mai fost tractat niciodata, ne apucam sa-l invatam si sa-i explicam. Iata ce ar trebui sa stie toti cei care intampina astfel de situatii de urgenta.

1. Discutie detaliata inainte de tractare

Pentru a trage o masina este nevoie de 2 persoane, una in fiecare autoturism (specificatie pentru cei care au de gand sa traga o masina goala). Mai este nevoie de o sufa sau cablu de tractare, dar si de multa rabdare. Insa, mai presus de toate elementele care sunt la mintea cocosului, trebuie sa fie clar pentru amandoi ce urmeaza sa fie facut. O discutie clara despre ce trebuie sa faca fiecare este obligatorie. Trebuie sa stabiliti niste semnale vizuale sau prin telefon / statie, ca cel din spate sa stie cand trebuie sa franeze sau cand se schimba directia. Stabiliti de la inceput si locul in care trebuie sa ajungeti. Dureaza 5 minute in care sa discutati tehnica de tractare si va poate salva de la complicatii si mai mari.

2. Sufa – stanga, coarda sau cablu de tractare?

Sufa se numeste popular cam orice obiect prin care se tracteaza masinile. Stanga este o bara de metal dintr-o bucata sau mai multe, rigida, special facuta pentru tractarea autoturismelor care au probleme la franare. Fiind rigida, atunci cand prima masina franeaza, o infraneaza si pe cea trasa. Stanga este insa folosita mai mult la tractarea autobuzelor si a vehiculelor de mare tonaj, fiind rezistenta. Daca insa tu ramai cu masina ta in drum si te-ai trezit fara frane, te sfatuim sa nu tractezi masina sub nicio forma. Ci sa apelezi la o platforma. Cablul si coarda sunt cele mai intalnire obiecte folosite la tractare. Le gasim pretutindeni de vanzare, inclusiv in benzinarii, targuri sau pe net. Sunt mici, accesibile si fac fata tuturor situatilor de tractare.

Noi te sfatuim insa sa ocolesti cablurile de tractare din comert. E vorba de cablurile metalice pe care scrie ca rezista la o forta de 3000 sau chiar 5000 kg. Sunt insa cabluri facute in China, motiv pentru care sunt si asa de ieftine. Si la cel mai mic soc produs dintr-o neatentie sau nesincronizare la tractare, vor ceda la fel de usor ca un elastic de chiloti. Dupa parerea noastra, cele mai bune sufe de tractare sunt corzile late. Vei gasi tot felul de corzi in comert, unele elastice, altele impletite sau corzi late, pe care scrie ca rezista la socuri extrem de puternice. Ocoleste-le! Daca nu vrei sa ai surprize, cea mai buna varianta este sa iti cumperi o coarda lata care se foloseste la fixarea masinilor pe platforma sau a altor obiecte. Se numeste chinga de ancorare si e formata din doua bucati, inclusiv un clichet de intindere. Tu ai nevoie insa doar de chinga lunga care are la capat un carlig. Din acest material care nu este deloc scump iti poti face cea mai buna sufa de tractare in care poti avea incredere indiferent de situatie. Ai nevoie de doi ocheti metalici de fixare si asta e tot! Nu uita ca lungimea pe care trebuie sa o aiba sufa, necesara tractarii in siguranta este cam de 4-5 metri.

3. Pe unde circulam?

Cand tragi o masina, in oras sau in afara localitatii, trebuie sa stii ca vei merge extrem de incet. Motiv pentru care vei folosit prima banda, cat mai apropiat de marginea drumului. ATENTIE! Pe autostrada este interzisa tractarea autoturismelor, asa ca daca ai probleme aici, trebuie sa suni si sa chemi o platforma. Noroc ca nu prea sunt multe autostrazi la noi… Asadar, cu masina la sufa vei circula doar pe prima banda, cat mai aproape de bordura.

4. Cu ce viteza mergem?

Maximum 30-40 km/h. Si asta doar cand traficul este liber sau circulam pe un drum extraurban liber. In oras insa, vom merge chiar si cu 20-25 km/h, din cauza aglomeratiei si pentru ca vrem sa putem frana fara probleme. Nu stim cand se face rosu brusc la semafor, nu stim cine ne sare in fata si nu stim ce masina franeaza in fata noastra. Asadar, viteza mica este principalul mijloc de prevenire a unui eventual accident sau o lovire intre cele doua masini legate.

5. Cum semnalizam faptul ca suntem tractati?

Masina din fata, cea care trage, nu va pune avariile deloc. Pentru ca are nevoie sa semnalizeze si sa se faca vazuta directia pe care urmeaza sa o ia. Masina din spate va merge cu avariile in linie dreapta, dar atunci cand isi schimba directia de mers, adica la o intersectie, daca face stanga sau dreapta, soferul va opri avariile si va da semnal, astfel incat cei din spate sa vada incotro o va lua “agregatul” format din cele doua masini legate. Cand autoturismele aflate “la sufa” sunt din nou in linie dreapta, se vor folosi din nou avariile la masina trasa. Luminile, daca acumulatorul nu are de suferit, este bine sa fie mereu aprinse pe pozitii.

6. Marea dilema: cum franeaza masinile legate printr-o sufa?

Am vazut multe cazuri de automobile care le trageau pe altele, ramase blocate in mijlocul intersectiei cu sufele rupte. Pentru ca nu toata lumea stie cum se merge cand esti tractat si forteaza coarda sau cablul de tractare la franare si demaraj. Cu siguranta si vazut si tu corzi de tractare rupte la altii, cand masina din fata pleca prea repede, iar socul puternic rupea “obiectul muncii”. La fel se poate intampla si la franare, daca cele doua masini nu se sincronizeaza… Insa totul este extrem de simplu si este o singura regula: se merge incet si franeaza doar masina din spate, cea care este trasa.

sursa: https://www.4tuning.ro