Cu Facebook sau fara Facebook?

LikeDeja nu mai exista dubii in ceea ce priveste utilitatea comerciala a Facebook-ului. Branduri de toate felurile au impanzit-o cu pagini care mai de care mai atractive pentru clienti, pentru clientii potentiali sau pur si simplu pentru curiosi. De asemenea, beneficiile pe care le trag companiile sunt la fel de clare: implicarea publicului tinta, descoperirea nevoilor specifice (foarte schimbatoare in aceasta minunata „era a internetului”), fiind in acelasi timp si o unealta pentru monitorizarea consurentei si de prospectare a pietei. Desi majoritatea companiilor au pagina de profil pe Facebook, tocmai pentru a profita de beneficiile pe care le-ar putea aduce, multi se mai intraba inca daca o astfel de activitate de marketing online este obligatorie si intr-adevar eficienta. Dupa cau au rezolvat primele doua enigme si au decis sa porneasca in aventura Facebook, departamentele de marketing si comunicare se lovesc de o alta problema: ce isi doreste publicul sa vada postat pentru a-l atrage si a-l determina sa-si faca auzit glasul. Exista o serie de studii care ies pe piata aproape zilnic incercand sa ofere raspunsuri cat mai pertinente la dilemele enumerate de mai sus. Printre aceste studii se numara si cel al unei companii de consultanta, A.T. Kearney, aparut in luna decembrie a anului de gratie 2011. Aceasta s-a hotarat sa analizeze conversatiile pe Facebook a celor mai importante 50 de branduri, cu alte cuvinte, ce si cum vorbeste crème de la crème cu pulicul. Concluzia studiului a fost una socanta: aceste branduri ignora ceea ce spun fanii lor si folosesc Facebook-ul doar pentru comunicare unidirectionala. In cifre, 94% din activitatea desfasurata pe profile este comunicare unidirectionala companie->fani. De asemenea s-a constatat, dupa cum era si normal, ca mesajele personale care nu aveau un caracter strict comercial au fost cele care au suscitat interesul si au generat reactii. Se pare ca ofertele promotionale si mesajele comerciale nu au puterea sa genereze discutii pentru simplul fapt ca oamenii au ajuns probabil la saturatie. Oriunde intorci capul te lovesti de cate un mesaj comercial, iar din interactiunea cu brandurile pe Facebook astepata altceva decat „cumpara detergentul nostru, mai bun decat unul obisnuit cu 10% mai mult si cu 25% mai ieftin!” Pana una-alta Facebook este o retea de socializare si trebuie utilizata ca atare.