Cristina Albu

Deschidem „Dialogurile cu si despre PR” in 2011 cu un specialist in comunicare, Cristina Albu, PR Manager in cadrul uneia dintre cele mai importante companii de asigurari active pe piata din Romania, dar si pe cea globala.
Generali Asigurari S.A. face parte din Generali Grup, cu operatiuni in 64 de tari si cinci continente. Generali Group are cote de piata semnificative in Europa in tari precum Germania, Franta, Austria, Spania, Elvetia, iar la nivel global se bucura de increderea clientilor din Israel, Argentina, China si India.
Cristina Albu ne vorbeste despre ce a determinat-o sa devina specialist in comunicare si despre provocarile actiunilor de PR intr-o companie de top.

 

LivePR: Cand si cum ati descoperit inclinatia catre profesia de comunicator?
Cristina Albu: Cred ca profesia de comunicator m-a descoperit pe mine. Am avut sansa sa fiu inconjurata de oameni care au identificat acest potential al meu si m-au incurajat in sustinerea si dezvoltarea acestor abilitati.
La inceputul carierei, nici nu stiam ca voi parcurge un traseu profesional asa de lung in aceasta directie. In schimb, imprejurarile m-au fortat sa imi folosesc capacitatea mea de bun comunicator, in special in situatiile dificile cu care m-am confruntat, asa ca am inceput sa ma experimentez, sa descopar – am descoperit ce inseamna sa cauti solutiile potrivite, sa gandesti mai mult si, mai ales, sa gandesti dintr-o alta persepectiva decat cea din care eram obisnuita pe vremuri , in calitate de jurnalist… Pe scurt, m-am trezit dintr-un spectator al unei piese intr-un actor principal.
Stiam despre mine ca am inclinatie catre scris, ca am usurinta in exprimare si ca am abilitati de comunicare cu oamenii in general, mai mult decat au altii. Restul l-au descoperit cei cu care am lucrat, l-am invatat din situatiile inedite pe care le-am trait, pentru ca in domeniul comunicarii nicio zi nu este identica cu alta, fiecare aduce o noua provocare. Si, uite asa, am ajuns eu, astazi, dupa multi ani, ceea ce se cheama un comunicator cu… experienta. Desi, in domeniul acesta, experienta nu este niciodata suficienta , pentru ca fiecare zi aduce situatii inedite.
Si, pentru ca eu cred in destin mai mult decat in forta proprie, pot sa adaug ca acesta a avut un rol decisiv in traseul meu profesional. Imi amintesc amuzata ca in liceu visam sa fiu profesoara, undeva in provincie, ducand o viata simpla, preocupata sa-i invat pe copii limba franceza. Nu ma vedeam nicidecum traind intr-un oras ca Bucurestiul si nici avand o profesie asa de sofisticata. Spun sofisticata pentru ca, si acum, exista oameni , si nu ma refer la cei fara studii, care nu stiu ce inseamna relatiile publice si de ce este importanta comunicarea intr-o companie. Intr-un fel, cred ca am un rol de profesoara in mijlocul celor cu care relationez  , deci poate mi-am atins unul din visele din copilarie. Comunicarea este un continuu proces de invatare in relatia cu cei cu care colaborez.

Live PR: PR-ul este un domeniu sensibil. Care credeti ca este elementul vital al succesului unei actiuni de comunicare?
Cristina Albu : Cred ca depinde foarte mult de scopul actiunii de comunicare, de compania pe care o reprezinti. Devine un domeniu sensibil cand trebuie sa imbraci frumos in cuvinte ceva in care nu crezi.
Elementul vital al unei actiuni de comunicare, din punctul meu de vedere, este mesajul si promovarea lui. Daca mesajul a fost inteles si preluat corect, daca lumea vorbeste despre el, atunci actiunea a fost un succes. In plus, sunt adepta comunicarii curate. Asta inseamna ca, orice s-ar intampla, trebuie sa pornesti de la principiul ca onestitatea si respectul fata de mediul in care comunici iti vor crea o reputatie de invidiat.

LivePR: Cum ati gestiona o situatie de criza?
Cristina Albu : Nu exista o reteta general valabila. Fiecare situatie este diferita. Desigur, exista un cadru general de principii care trebuie respectate (formarea celulei de criza, culegerea informatiilor complete intr-un timp foarte scurt , alegerea celui mai potrivit purtator de cuvant etc.), dar contextul punctual este cel care impune solutiile. As da doar un singur sfat : panica nu ajuta aproape niciodata. Este important ca situatia sa fie tratata dintr-un unghi calm si, de ce nu, pozitiv.

LivePR: Ce particularitati prezinta relatiile publice intr-o companie de asigurari?
Cristina Albu : Intr-o companie care ofera servicii financiare, reputatia companiei este decisiva pentru pastrarea ei in topul preferintelor clientilor si, implicit, in topul segmentului de business din care face parte. Trebuie sa te asiguri ca publicul tinta are incredere in companie si in faptul ca investitiile facute sunt in siguranta. Acest lucru inseamna un angajament catre furnizarea de informatii relevante, transparenta si seriozitate.
O alta provocare in domeniul financiar este asumarea rolului de educator al publicului larg. Intrucat, in ultimii ani, compania si-a intensificat efortul de a fi prezenta pe segmentul de retail, PR-ul a sustinut, in mod firesc , decizia de business prin campanii intense de informare si educare a populatiei. Degeaba lansezi un produs foarte bun daca publicul tinta nu intelege foarte clar beneficiile care i se ofera, neavand un background informativ care sa-l ajute. Iar pentru activitatea de PR din Generali provocarea a fost foarte mare. Compania este inovativa la nivel de dezvoltare de produse si servicii. Am fost initiatorii multor proiecte „out of the ordinary” pentru piata romaneasca de asigurari, iar efortul de comunicare a fost pe masura.

LivePR: Va mai amintiti de primii pasi in cariera? Care a fost provocarea majora a inceputului activitatii profesionale?
Cristina Albu : Eram destul de tanara, ca orice alt student, cand m-am angajat pentru prima data ca jurnalist. Nu aveam decat cunostinte teoretice despre ceea ce inseamna presa, despre cum se scriu reportajele, interviurile, stirile si… mai stiam sa scriu sau, mai corect spus, sa insir cuvinte pe hartie si sa fac o poveste frumoasa… Stiam sa scriu cum scrie la carte.
Incet, incet, am invatat ca ceea ce scriu nu este de ajuns, doar sa fie corect si frumos scris, sa respecte niste reguli jurnalistice ci, trebuie si sa vanda… Mi-a fost greu sa accept ca e nevoie sa-mi schimb stilul in care scriam, mi-a fost greu sa devin un jurnalist incisiv, sa ma zbat pentru informatii in exclusivitate. Pentru mine, cel mai greu era, spre exemplu, sa aleg titlul materialului, care… trebuia sa vanda.

LivePR: Relatiile Publice – moft sau element vital al succesului de piata al unei companii?
Cristina Albu : Clar, element vital… Nu va inchipuiti cat de mult conteaza sa fii in permanenta legatura cu jurnalistul, sa-i oferi un mesaj clar, pe care la randul lui sa-l transmita corect catre consumatorul final (actualii si potentialii nostri clienti).

LivePR: Cum masurati eficienta unui comunicat de presa?
Cristina Albu : Dincolo de masurarea reach-ului obtinut in urma transmiterii comunicatului de presa, cel mai mult ne bucura feed-back-ul direct venit din partea clientilor sau al partenerilor nostri in urma transmiterii unei informatii cu privire la un nou produs, serviciu sau proiect lansat de companie. De asemenea, urmarim cu mare atentie comentariile la articolele de presa sau de pe forumurile de discutii.

LivePR: PR online vs. PR offline. Unde gasiti sustinerea potrivita pentru actiunile de comunicare?
Cristina Albu : Nu cred ca exista o relatie de adversitate („versus”) intre cele doua medii de comunicare. Dimpotriva, se completeaza reciproc cu rezultate foarte bune. In ultimul an, ne-am intensificat prezenta in mediul online atat prin PR, cat si prin marketing. Spre exemplu, anul trecut ne-am relansat site-ul intr-o identitate grafica noua, cu un grad sporit de interactivitate, si am creat si pagina de Facebook. Clientii nostri sunt prezenti in online, cauta informatii si fac schimb de opinie. In concluzie, acolo trebuie sa fim si noi.

LivePR: Femei vs. Barbati. Unde sta talentul de comunicator?
Cristina Albu : Nu cred in mitul ca femeile sunt mai talentate la comunicare. Chiar daca, poate, numeric femeile sunt cele care predomina domeniul PR-ului, am cunoscut barbati cu abilitati de comunicare exceptionale. Spre exemplu, Directorul de Comunicare al Holding-ului Generali este un barbat si, se descurca foarte bine. In plus, dincolo de abilitatile innascute, cred ca talentul se cultiva, indiferent ca esti barbat sau femeie.