Conceptul “private label” explicat de Colegiul National pentru Protectia Consumatorilor Europeni

13 noiembrie 2013
Autor:
dowmedia08

Colegiul National pentru Protectie Consumatorilor Europeni (CNPCE) a fost lansat in 2013. Este o asociatie nonprofit care a aparut in urma constatarilor in ceea ce priveste suportul si nevoile operatorilor economici in aplicarea corespunzatoare a legislatiei in vigoare, dar si de informare a consumatorilor. Colegiul isi propune sa informeze operatorii economici in privinta acestor impuneri legislative, sa pregateasca departamentele care se ocupa direct de consumatorul final si sa reprezinte operatorul economic in relatia cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului.

Domeniile de activitate sunt reflectate in: produse alimentare, produse nealimentare si prestari servicii. “Actiunile vor fi realizate in concordanta cu standardele Uniunii Europene de aparare a drepturilor si intereselor consumatorilor, asa cum sunt stipulate in Ordonanta 21/1992 republicata, de protejare a consumatorilor impotriva riscurilor care pot pune in pericol viata, sanatatea sau securitatea acestora, dar si amenintarile pe care acestea nu le pot identifica” declara Mihaela Enache, presedintele CNPCE.

Una din problemele pe care CNPCE isi propune sa le rezolve este cea referitoare la etichetarea produselor “private label”. Piata de “private label” (marci proprii) s-a dezvoltat mult in ultimii ani, atat in Romania, cat si in Europa. Studiile efectuate de Nielsen si GFK in Romania au stabilit ca piata de “private label” a ajuns undeva la 15% din piata nationala a bunurilor de larg consum. In 2013, 9 din 10 romani au cumparat cel putin 1 data produse marca proprie.

Incepand cu anul 2008 unul din cele mai vaduvite departamente din multinationale, dar si din companiile mici si mijlocii, a fost departamentul de marketing. Criza a dus la micsorarea drastica a bugetelor. Saving-ul adus bugetului de marketing a continuat cu eficientizarea performantelor echipelor de vanzari si a fost finalizat cu scaderea costurilor de logistica / transport. In acest context conceptul de private label asigura beneficii multiple si reprezinta o alternativa eficienta pentru strategia de marketing a multinationalelor, dar si a companiilor mai mici. In plus producerea de marca proprie, chiar daca nu este realizata cu un profit mare pe produs, asigura un cash flow satisfacator pentru orice companie producatoare.

“Private label” in Romania a evoluat mai mult in lanturile mari de magazine. In aceasta conjuctura in care se afla piata de private label, pozitionarea producatorului roman devine din ce in ce mai mult o provocare in perioada 2013 - 2016.

“In comunitatea europeana, consumatorul este informat pe eticheta produsului care este regiunea unde se fabrica produsul. De asemenea, pe eticheta este trecut un cod unic. Acest cod este atribuit unei singure companii si informeaza consumatorul cine este producatorul produsului marca proprie.
In Romania, produsele “private label” nu contin pe eticheta informatii despre producatori ci doar despre comerciant. O alta problema referitoare la private label in Romania conduce discutia in zona raportului dintre pretul mic pe care le au aceste produse si calitatea produselor. Pentru a intra in calculele lantului de magazine de obicei producatorii renunta la calitate (achizitioneaza de exemplu materie prima mai ieftina pentru a mentine pretul cerut de lantul de magazine)” declara Mihaela Enache, presedintele CNPCE.

Criza a modificat preferintele consumatorului, care achizitioneaza pentru anumite sortimente produse la preturi mai mici. Marca proprie reprezinta pentru aceasta categorie de clienti o solutie decenta.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram