China isi arata muschii prin strategii de PR

25 martie 2010
Autor:
dowmedia08

De la o vreme incoace, in special de pe la inceputurile zbuciumului economic mondial, China, care nu prea lasa influentele exterioare sa o afecteze, a inceput sa-si arate muschii atat printr-o prezenta zilnica in stirile de pe toate fluxurile mari cat si printr-o serie de achizitii a unor firme occidentale mari care au fost lovite in plin de criza.

china

Oficialii de la Beijing s-au orientat, in special, spre investitii in marci de renume din industria auto, pe de-o parte pentru a starni valva, iar lumea sa le observe si sa ramana cu gura cascata la cum reusesc ei, in aceste vremuri tulburi, sa dispuna de capital pentru a face asemenea achizitii. Un alt aspect al campaniei chineze de cucerire economica a Occidentului este consolidarea si dezvoltarea industriei auto autohtone, care, oricate eforturi a depus nu a reusit niciodata sa construiasca masini fiabile. Criza economica mondiala este o buna ocazie pentru chinezi pentru a prinde niste chilipiruri, care, pe termen mediu le vor aduce beneficii importante.

In aceasta perioda strategia de comunicare a Chinei a fost una cat se poate de agresiva si oarecum bruta, concentrandu-se pe evidentierea puterii financiare intr-un moment in care economiile capitaliste par cam plouate, desi au inceput sa apara primele semne ale unui reviriment fragil.  De asemenea, alte puncte pe care s-a concentrat strategia de comunicare lansata si sustinuta de Beijing, au fost maretia militara si realizarile din domeniul tehnologic.

Strategiile de PR folosite de chinezi pentru a-si asigura prezenta pe scena mondiala par sa nu-si atinga scopul dorit, sau cel putin scopul care s-ar putea deduce din orice actiune de PR a unei tari: facilitarea unei comunicari transparente in relatiile internationale. Tarile vestice nu agreaza aceasta politica de comunicare si se arata rezervate in a oferi feedback, fortate probabil de contextul economic.  Dar, avand in vedere contextul politic din China, dar si natura mesajelor transmise, nu prea poate fi vorba de o dorinta de a deschide caile unei colaborari cu lumea.

Singurul scop plauzibil al Chinei ar fi imbunatatirea imaginii, dar prin mesajele cu iz comunist care lauda realizari marete si minunate ale priceputului popor "protejat", sub umbrela rosie, de influentele negative venite din afara granitelor, in special din lumea capitalista. Din nefericire pentru emitatorii acestui gen de mesaje, ele nu au cum sa aiba un impact pozitiv asupra unui public dominat de convingeri capitaliste puternice. Poate parea ciudat pentru chinezi, dar majoritatea celor care receptioneaza mesajele "made in China" nu pica pe spate de uimire la auzul realizarilor megalomanice, dimpotriva sunt cuprinsi de indignare cand afla ca sunt achizitionate marci cu traditie, cum ar fi Volvo.

Prin toate actiunile internationale pe care le intreprinde, China incearca sa ascunda, atat  publicului extern, cat si  celui intern realitatatea socio-economica a celei mai populate tari din lume.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram