Ce intelegem prin logopedie? Cum ne ajuta ?

Etimologic, logopedia este stiinta care se ocupa cu educarea vorbirii, aceasta cuprinzand toate categoriile de varsta. Este parte a psihopedagogiei, ce are un caracter theoretic, avand drept scop perceperea problemelor ce tin de ramura pedagogica, psihologica, sociologica si medicala a vorbirii. Insa, daca privim mai indeaproape acest domeniu, vom observa ca noi nu utilizam doar un limbaj verbal, articulat, citit si scris, ci si unul nonverbal. La randul sau il putem diviza in limbaj scris, limbaj mimico-gestual, si surprinzator matematica (exercitiile de calcul), care reprezinta un tip de limbaj. Tulburarile de limbaj au fost alaturat in trecut, deficientelor mintale; in alta ordine de idei, un individ (copil sau adult) care intampina dificultati in a pronunta anumite sunete, grupuri de cuvinte, etc… pentru care cititul si scrisul reprezentau o problema, acesta era catalogat ca fiind inferior, din punct de vedere intelectual.

Ani mai tarziu, pe masura ce logopedia a progresat ca stiinta, aceasta teorie este infirmata de studiile in domeniu. Astfel s-a demonstrate ca un copil care scrie si citeste cu dificultate sufera de dislexo-disgrafie si prin terapie se poate corecta.

S-a mai constatat ca balbismul se poate reabilita prin exercitii specifice, la fel si pronuntia sunetelor deficitare. De multe ori handicapul intelectual este insotit de dezechilibrul de limbaj, scris, citit, socotit sau verbal, iar cand acestea apar pe un asemenea fond, tulburarile sunt mai grave si mai extinse, dar nu orice persoana care manifesta aceste probleme este deficienta mintal!

Activitatea logopedica:

  • studiaza limbajul, previne dezechilibrele acestuia, constituie conditiile pentru o mai buna adaptare a pacientului la mediu, in vederea includerii acesteia in colectivele de care apartine
  • are scop educativ participand la educarea individului, sprijinind institutiile de invatamant in facilitarea procesului instructiv-educativ
  • studiaza cauzele care determina tulburarile de limbaj, cat si conditiile favorabile dezvoltarii vorbirii corecte
  • cauta solutii pentru inlaturarea factorilor nocivi
  • are in vedere, in primul rand, copiii, pentru ca frecventa cea mai mare a dezechilibrelor de limbaj este la aceasta varsta si se stie ca orice tulburare, netratata, are tendinta de a se agrava, iar formarea unor deprinderi gresite de vorbire, odata cu trecerea timpului, necesita un efort mai mare si un timp mai lung pentru corectarea lor.

Tulburarile de limbaj pot fi:

 

  1. Tulburari de pronuntie (afecteaza pronuntia unuia sau mai multe sunete: dislalia, dizartria, rinolalia)
  2. Tulburari de ritm si fluenta (bradilalia, tahilalia, logonevroza si tulburari pe baza de coree)
  3. Tulburari de voce (afonia, disfonia si fonoastenia)
  4. Tulburari ale limbajului citit-scris (dislexo-disgrafia, alexia si agrafia)
  5. Tulburari polimorfe (afazia si alalia)
  6. Tulburari de evolutie a limbajului (mutism psihogen, intarziere in dezvoltarea generala a vorbirii, disfunctii verbale associate autismului infantil sau handicapului de intellect si handicapului de auz)
  7. Tulburari asociate unor afectiuni de tip psihopatologic sau psihiatric (ecolalia,jargonofrazia)

 

Cauzele Generale ale Tulburarilor de limbaj:

  1. Cauze prenatale:
  • incompatibilitate de factor Rh, boli infectioase si intoxicatii ale femeii gravide, carente nutritionale, malformatii fetale, traumatisme abdominale, soc psihic (care se manifesta insidios asupra dezvoltarii psihofiziologice ale fatului)
  1. Cauze perinatale:
  • sarcini distocice, cu travaliu indelungat sau urmat de complicatii, asfixii sau suprimari produse de tehnici obstetricale gresite, anoxie cerebrala provocata de “invaluirea” cordonului ombilical in jurul gatului copilului (circulara de cordon), hemoragii cerebrale

 

 

  1. Cauze postnatale:

 

  • organice (de natura centrala sau periferica; malformatii anatomice, disfunctii fiziologice, boli ale primei copilarii si afectiuni cronice marcante)
  • functionale (tulburari ale laturii impresive si expresive ale vorbirii, deficiente ale respiratiei sau fono-articulatiei, insuficiente functionale la nivelul sistemului nervos central, dificultati in efectuarea schemelor complexe verbo-motorii)
  • psiho-neurologice (sunt mai frecvent intalnite la cei cu deficienta mintala, cei cu tulburari de memorie si de atentie si cei cu deficiente ce tin de sfera vizuala si auditiva, precum si la cei cu tulburari de tip neuropsihiatric sau psihopatologic
  • psihosociale (factori didactogeni, sociogeni, formarea unor deprinderi incorecte de pronuntie, incurajarea in scop de divertisment a vorbirii infantile sau defectuoase a copilului, solicitari verbale exagerate care duc la intimidarea copilul, conflicte si traume psihice ce determina introvertire in excers si pierderea capacitatii de concentrare in cadrul vorbirii, logofobie ce se datoreaza reactiilor depreciative ale anturajului, imitatii, metode gresite de educatie etc.

Terapia limbajului se realizeaza prin :

  1. Educarea-reabilitarea limbajului fonematic
  2. Educarea respiratiei si a echilibrului inspira-expira
  3. Imbunatatirea miscarii organelor fono-articulatorii
  4. Urmarirea in dezvoltarea planului cognitiv si a procesului de imaginative
  5. Formarea vocabularului activ si pasiv al limbajului impresiv si receptiv
  6. Dezvoltarea orientarii spatio-temporale
  7. Dezvoltarea tonusului muschilor fini ai mainii

Inceperea acestei terapii nu este necesara la o anumita varsta, insa, fiecare copil are o capacitate de a asimila informatiile, acestia au varste mai mari de 2-6 ani, decat la o varsta mai inaintata. Dupa varsta de 2 ani, se recomanda stimularea vorbirii si expunerea copilului la un mediu benefic. Limbajul este in stransa legatura cu procesul gandirii, deci un limbaj nedezvoltat poate influenta negativ procesul gandirii. La 3-4 ani, este posibila inceperea corectarii pronuntiei copilului. La aceasta varsta este mai facila corectarea sunetelor deoarece nu au devenit inca automatizate in pronuntie. Dupa 5-6 ani, corijarea sunetelor se realizeaza mai lent pentru logopedie. Fiind varsta la care copilul realizeaza ca are dificultati si se este mult mai implicat in remedierea pronuntiei. Ne adresam, in primul rand, copiilor cu tulburari de vorbire, de varsta prescolara sau in clasa I (este de preferat ca terapia logopedica sa fie interprinsa la aceste varste), dar clinica noastra ofera servicii de logopedie si pentru copii din alte categorii de varsta.

Logopedia ajuta vine in ajutorul problemelor precum: starile de anxietate si atacurile de panica, obosela, stari de depresie, perioade de despartire, lipsa motivatiei, perioada de dinainte si dupa nastere, critica fata de sine si celialti, frici cu sau fara o cauza rationala, ganduri repetitive, disperare extrema, trauma, suferinta indelungata, lipsa de incredere fata de sine, resentimente puternice, gasirea menirii in viata. Sub acest domeni un rol important il joaca mandatoriul in testarea neurologica periodica a copiilor nascuti prematur, dar si a tuturor nou-nascutilor care sunt suspectati de posibile dezvoltari a problemelor neurologice, cu scopul de le a depista si trata din timp. Evaluarea psihologica – testarea si stabilirea modului in care functioneaza psihicul unei persoanei, aceasta se realizeaza in conditii de confidentialitate, Psihoterapia – forma de tratament si ameliorare a problemelor de natura psihologica care face uz de metode de corectarea comportamentelor, emotiilor si gandurilor nocive si Terapia florala Bach- Sedinta de terapie dureaza 50 de minute, se aleg maxim 7 remedii florale care se combina intr-un recipient, pe care o veti primi la sfarsitul sedintei.

Pentru rezultate favorabile si pentru o mai buna intelegere a nevoilor fiecarui pacient, specialistii ofera programe individualizate alturi de consilierea familiala.