CARACTERISTICILE SI AVANTAJELE TRASPORTULUI MARITIM DE MARFURI

Terra este supranumita si „planeta albastra”, datorita predominarii suprafetei ocupate de apele marine. Proportia dintre apa si uscat este net favorabila apei: din suprafata totala a Pamantului, evaluata la 510,10 milioane km², apa Oceanului Planetar ocupa 361,07 milioane km², adica 70,8 %.
Un foarte mare avantaj pentru transportul maritim de marfuri, in comparatie cu transportul pe uscat, este acela ca fata de uscatul continental, cu aspect insular, apele Oceanului Planetar prezinta continuitate, deoarece din oricare punct aflat pe suprafata oceanului se poate ajunge in oricare alt punct al acestuia, fara a traversa uscatul. Singurele continente care fac o masa compacta, chiar unitara, sunt Europa, Asia si Africa, ce insumeaza 84.349.000 km 2, adica 56,8 % din suprafata totala a uscaturilor. Celelate continente sunt izolate.

Flotele de transport maritim de marfuri au cunoscut, in perioada postbelica, o crestere vertiginoasa a deplasamentelor, insotita de diversificarea tipurilor de nave, de specializarea si perfectionarea tehnico-constructiva, tonaj unitar marit, cresterea vitezei de mars, introducerea automatizarii in functionarea instalatiilor de bord, imbunatatirea conditiilor de munca si viata la bord, cresterea securitatii navelor angajate in expeditii maritime, in orice zone navigabile ale oceanului planetar.
Cu toate progresele realizate in celelalte tipuri de transport, navele raman principalul mijloc de transport in comertul international. Acest fapt este evident, atunci cand se ia in considerare volumul comertului mondial, dar si valoarea acestuia.

Transportul maritim de marfuri, unul dintre cele mai vechi moduri de transport a aparut si s-a dezvoltat datorita avantajelor pe care le prezinta:

capacitate mare de transport;

mijloc de transport ieftin;

consum redus de combustibil fata de capacitatea de transport.

posibilitati de odihna pe timpul transportului;

Transportul maritim de marfuri este o activitate economica vasta si complexa, atat ca volum al marfurilor aflate in trafic anual, cat si ca valoare materiala. La aceasta se adauga investitiile de inalta tehnicitate, in nave – ca mijloace de transport si in porturi – ca noduri de transbordare.
Complexitatea sa rezida si din conditiile specifice de mediu in care se desfasoara – marile si oceanele si care impun masuri deosebite de siguranta.

Transporturile maritime de marfa se intrebuinteaza in toate situatiile, in cazul orientarii favorabile a cailor de navigatie pe apa, existentei mijloacelor de transport ale flotei comerciale si instalatiilor tehnice necesare din porturi sau puncte de ambarcare/debarcare.

Necesitatea transportului maritim de marfuri a condus la o larga cooperare internationala oficializata sub egida organismelor ONU menita sa asigure:

siguranta navelor si a vietii pe mare si evitarea accidentelor;

organizarea asistentei si salvarii pe mare;

asigurarea marfurilor, navelor si persoanelor;

unificarea legislatiei si metodologiei in transportul maritim de marfuri;

protectia armatorilor si a proprietarilor de marfuri pe plan national si prin conventii internationale;

stabilirea unui cadru juridic si economic adecvat, echitabil, durabil si operativ, care sa garanteze functionalitatea si egalitatea in drepturi si obligatii ale natiunilor si partenerilor;