Andra Spalatelu

Andra Spalatelu, Travel Communication: ”Comunicarea este acea tusa de final a oricarui business”

Andra Spalatelu, invitata noastra de astazi este Communications & Events Manager in cadrul unei agentii de PR specializata in domeniul turismului, Travel Communication Romania. Andra a vrut o cariera in diplomatie, tocmai de aceea a urmat Facultatea de Relatii Economice Internationale, dupa care a urmat un program de master in Geopolitica. Pasiunea si chemarea pentru comunicare si PR  a descoperit-o in cadrul reprezentantei Natiunilor Unite la Bucuresti. A fost momentul in care a inceput sa urmeze chemarea pentru PR, chemare care a purtat-o catre zona de publishing online, in retail pentru divizia imobiliara a grupului Carrefour dupa care, in PR pentru turism.

LivePR: Ne place sa incepem interviurile noastre cu o poveste frumoasa. Cum s-a desfasurat firul de intamplari si decizii in urma carora ati ajuns sa profesati in PR?

Andra Spalatelu: Ca mai toate povestile frumoase de cariera, totul a inceput de la un dram de noroc si de la cateva persoane care au stiut cum sa aseze calitatile si studiile mele pe fagasul comunicarii. Mi-am dorit sa lucrez in diplomatie si prima colaborare a fost cu Departamentul de Comunicare al Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). Ofiterul de comunicare al PNUD era pe atunci Alexandra Ares, o persoana formidabila, acum scriitor de succes la New York, care m-a facut sa realizez ca de fapt eu imi doream comunicare si nu neaparat diplomatie. Cativa ani mai tarziu si vreo doua schimbari de domenii, am realizat ca avea dreptate. Comunicarea si Relatiile Publice au reprezentat numitorul comun al tuturor colaborarilor mele de pana in prezent.

LivePR: De ce ati ales domeniul turismului, sau domeniul v-a ales pe dumneavoastra?

Andra Spalatelu:  Cumva turismul m-a ales pe mine. Travel Communication are la baza un pasionat de turism, Razvan Pascu, si un pasionat de comunicare, Andra Spalatelu. Este o afacere de familie ce s-a nascut din punerea cap-la-cap a pasiunilor noastre.

LivePR: Este foarte interesanta specializarea stricta catre domeniul turismului. Ce particularitati presupune acest domeniu?

Andra Spalatelu: Turismul este un domeniu usor atipic din punctul de vedere al comunicarii. In Marea Britanie, Germania si chiar in tarile nordice exista cateva agentii de comunicare si PR destul de mari care lucreaza exclusiv cu domeniul turismului. In Romania, lucrurile sunt inca la inceput, multe dintre afacerile din turism sunt business-uri de familie, iar turistii romani nu sunt atat de numerosi pentru a reprezenta un target de comunicare in sine pentru companii ce nu au birouri de reprezentare in tara noastra. Este un domeniu de comunicare cu bugete mici, dar in care avantajul principal al unui comunicator este sa fie capabil atat de comunicare B2B, catre alte agentii de turism sau companii din industria turismului, cat si de comunicare B2C, prin media.

LivePR: Ce se intampla dupa cafea intr-o agentie de PR dedicata turismului?

Andra Spalatelu: Se face brief-ul pentru activitatile zilnice pentru fiecare client si se planifica proiectele speciale.

LivePR:  Cum reactioneaza piata din Romania la servicii de PR dedicate exclusiv industriei turismului?

Andra Spalatelu:
  Inca se mai obisnuiesc cu ideea unui partener extern care sa ii sprijine in activitatile lor de comunicare. Majoritatea companiilor din industria turismului din Romania au un om de Marketing care realizeaza cataloagele pentru targurile de turism, contribuie la lansarea ofertelor speciale, administreaza pagina de Facebook a companiei si trimite si comunicatele de presa. Ceea ce incercam noi sa le explicam este ca o agentie de PR externa nu va inlocui departamentul intern ci va actiona ca un brat extins al acestuia si isi va pune toate cunostintele la contributie pentru a livra proiecte de comunicare de succes.

LivePR: Cat de eficienta poate fi comunicarea si actiunile concrete de PR pentru formarea unei adevarate industrii a turismului in Romania?

Andra Spalatelu:  Comunicarea este acea tusa de final a oricarui business. Faptul ca am aparut noi inseamna ca piata de turism din Romania se maturizeaza si da nastere unor noi ramuri de business in jurul sau.

LivePR: Pentru ca nu de mult a inceput anul universitar, ce ati transmite celor care asista, cu ganduri mari, la primul curs al unei facultati specializate in PR?

Andra Spalatelu: Sa se bucure de fiecare clipa petrecuta in scoala, sa absoarba informatiile primite, sa se implice in cat mai multe proiecte si cand vor considera de cuviinta, sa caute o oportunitate de internship care sa ii ajute sa vada aplicabilitatea teoriei invatate in scoala.