10 sfaturi pentru a scăpa de insomnie

lenjerii si cuverturi

Insomnia a devenit o adevărată epidemie în lume. Mulți duc un mod de viață ”de birou” fiind victima unui regim hipodinamic, a surplusului de informații și a stărilor frecvente de oboseală.

Cum să ai un somn bun astfel ca să te trezești odihnit și binedispus diminețile?

Insomnia are mai multe forme: unii de trezesc de câteva ori pe noapte, alții – nu pot adormi deloc până în zori. De ce se întâmplă acest lucru?

Cercetătorii spun că principala cauză este stresul, oboseala cronică și depresia. Pentru a scăpa de insomnie, trebuie să-ți organizezi, mai întâi de toate, ritmul de viață: e timpul să încetezi să mai muncești 10-12 pe zi. Nu-ți mai lua activități de birou acasă. Odihnește-te astfel încât să-ți micșorezi nivelul stresului.

Insomnia poate fi de scurtă durată: de exemplu, când omul este bulversat de probleme care nu-l lasă să doarmă, de unele lucruri neterminate, necazuri și task-uri nerezolvate.

Dacă suferi de insomnie de scurtă durată, scoate-ți din cap toate problemele și grijile pentru a avea un somn liniștit. Nu în ultimul rând, în lista inamicilor somnului se află și alcoolul, tutunul, pastilele contraceptive care afectează mult ficatul și cauzează astfel insomnie.

Ce poți face?

În general, specialiștii recomandă adresarea la un medic specialist. Dar poți lupta și individual cu această afecțiune, prin metode eficiente care te vor ajuta să te relaxezi și să uiți de problemele care te frământă noaptea:

  • Formează-ți un regim de somn de cel puțin 8 ore. Acesta este programul optim pentru menținerea sănătății fizice și mentale.
  • Culcă-te devreme. Cercetătorii spun că primele 4 ore de somn (faza lentă) sunt cele mai importante și oferă organismului odihna de care are nevoie pentru a face față unei zile complexe de muncă. Pentru a te putea trezi odihnit la ora 7 dimineața, ar trebui să te culci cel târziu la ora 22:00
  • Nu fă sport înainte de somn. Activitatea fizică irită sistemul nervos și împiedică odihna normală. Sportul este recomandat doar cu 6 ore înainte de somn, iar cel mai potrivit este sportul dimineața!
  • Nu mânca mult înainte de culcare. Meniul de seară trebuie să conțină mici gustări care conțin glucide. Da-da…poate pare ciudat, dar alimentele precum gustările dulci sunt considerate cel mai bun calmant (cu condiția ca să nu exagerezi cu ele). Dacă ești la regim de slăbit, poți mânca brânză dulce sau un iaurt.
  • Televizor vs. Carte. Să te uiți la televizor înainte de culcare (mai ales la un film) este una dintre cele mai mari greșeli atunci când suferi de insomnie, ori lucrurile pe care le vezi îți pot irita sistemul nervos pe timpul nopții. Mult mai bine ar fi să citești o carte.
  • Fă băi cu ierburi. O baie caldă înainte de somn (cu o oră după cină) în care adaugi ierburi calmante cum ar fi gălbenelele (sau 50 ml tinctură de gălbenele), melisă, mușețel, te poate relaxa de minune. Ai grijă ca temperatura apei să nu depășească 38 grade celsius și nu sta în cadă mai mult de 20 de minute.
  • O pernă aromatizată. Îți poți adapta propria pernă la condițiile unui somn liniștit: Aplică pe ea 3-4 picături de ulei esențial natural de levănțică, pin, hamei sau mușețel. Inspirând aceste arome în timpul nopții, te vei relaxa și vei dormi ca un bebeluș.
  • Ceaiul din mărar. Mărarul este unul din cele mai bune remedii naturale pentru insomnie. Peste o linguriță de mărar uscat adaugă 200 ml de apă clocotită și lasă-l să se infuzeze 2 ore. Dacă nu-ți place ceaiul din mărar, poți consuma 2 lingurițe de semințe de mărar pe zi crude, sau în formă de ceai.
  • Tinctura de odolean. Se pun 2 linguri de rădăcină uscată de odolean într-un bol și se fărâmițează. Se adaugă 0,5 l apă clocotită, se pune capacul și se lasă 15 minute. După răcire, infuzia se strecoară de rădăcini și se consumă câte o lingură în timpul zilei, iar seara – câte un pahar.
  • Acomodarea în pat. În pat nu se mănâncă, nu se lucrează, ci doar se doarme. Trebuie să ai o saltea comodă și un set de lenjerii și cuverturi de pat de calitate.
    Lenjeria trebuie să lase corpul să respire, de aceea îți recomandăm să eviți pilotele sintetice și să optezi pentru cele cu umplutură de lână. Dacă suferi de insomnie, îți recomandăm să nu optezi pentru lenjerii de mătase, ci lenjerii din bumbac 100% poplin.

Nu-ți face griji că ești insomniac! Cel mai bun lucru pe care-l poți face în lupta cu insomnia e să încetezi să o accepți.