fbpx

„Vocea democraţiei – educaţie pentru valorile democraţiei”

Pe 22.11.2012 s-a desfăşurat activitatea „Vocea democraţiei – educaţie pentru valorile democraţiei” a membrilor catedrei de limba şi literatura română de la Colegiul “Henri Coandă” din Bacău. Activitatea s-a desfăşurat în cadrul Săptămânii Educaţie Globale sau „Festivalul şanselor tale” (19-25 noiembrie 2012).
La activitate au fost prezenţi un număr de 42 de elevi şi activitatea a fost coordonată de membrii catedrei de limba şi literatura română. Elevii au prezentat manifestarea democraţiei la nivelul şcolii în 8 ţări europene – România, Republica Moldova, Islanda, Irlanda, Anglia, Slovenia, Turcia, Spania. Profesoara Iuliana Caraghin a prezentat DVD-ul “Vocea democraţiei” cu care a participat la Concursul naţional de creativitate didactică în domeniul materialelor auxiliare destinate educaţiei pentru drepturile omului, democraţie şi o cultură a păcii în învăţământul preuniversitar, ediţia a VI-a. DVD-ul (varianta în română şi varianta în engleză) este conceput ca un auxiliar didactic pentru orele de cultură civică în învăţământul preuniversitar. Proiectul prezentat în DVD, „Vocea democraţiei”, iniţiat de Islanda, prezintă democraţia în 7 ţări europene: Islanda, România, Marea Britanie, Irlanda, Slovenia, Spania, Turcia. Democraţia este văzută de la nivelul Consiliului elevilor (candidaţi, alegeri, drepturi ale elevilor) şi de la nivel local (sistem de alegeri, primării, prefecturi) până la nivelul naţional (Parlament şi Constituţie). DVD-ul conţine, de asemenea, ca auxiliar didactic Broşura Vocea democraţei (cu referinţe la democraţia de la nivel naţional în cele 7 ţări).
Au prezentat structurile democratice de la nivelul şcolii, cu referire la Consiliul elevilor, elevii coordonaţi de prof. Carmen Cupaş: Savin Mihaela – secretar al Consiliului elevilor din Colegiul “Henri Coandă”, Lăcătuşu Bianca, Dumbravă Ştefan, Gheţa Vlad Paul. Sub coordonarea profesoarei Iuliana Caraghin au avut intervenţii elevii: Dragomir Elena Mădălina, Gheras Mihaela, Maxim Roxana, Corciu Marinela, Cazan Alexandra. O parte dintre elevii prezenţi au participat într-un proiect Comenius şi au avut posibilitatea să descopere în mod direct democraţia de la nivelul şcolii. Asfel, elevii au aflat cum sunt organizate Consiliile elevilor în 8 ţări. În Republica Moldova, profesorii recomandă primii 5 elevi ai şcolii pentru a deveni preşedinte al Consiliului elevilor şi se fac alegeri pentru a decide membri şi conducerea consiliului. În Anglia, ca să devii reprezentant, ţii un discurs în faţa elevilor din acelaşi an. Se fac apoi alegeri. Un reprezentant din consiliu se întâlneşte cu reprezentanţii din alţi ani, discută diverse probleme şi se fac sugestii care se aduc apoi la cunoştinţă profesorilor. Cele mai multe subiecte privesc idei referitoare la strângerea de fonduri pentru şcoală. Consiliul discută problemele pe care elevele din şcoală le aduc în atenţia reprezentanţilor lor. Dacă Consiliul consideră că problema este ceva care ar putea fi schimbat în şcoală, atunci acest lucru este adus în atenţia direcţiunii (director sau director adjunct) pentru a se lua în considerare. Elevii spanioli cred că a aparţine consiliului elevilor nu înseamnă o recunoaştere în plus sau prestigiu în rândul elevilor. Perioada de reprezentare e de 4 ani şi perioada de alegeri din 2 în 2 ani. Elevii vor participarea consiliului la îmbunătăţirea climatului privind relaţiile sociale: realizarea unor cluburi de dans, de fotografie, cluburi muzicale. În Slovenia, elevii din consiliul elevilor aduc la cunoştinţa profesorilor problemele care îi frământă, organizează evenimente de promovare a şcolii. Elevii din consiliu realizează diverse proiecte, împreună cu ceilalţi elevi. În Turcia, pentru a fi ales se votează pe baza panourilor publicitare şi prin discurs. În Islanda, nu toată lumea are bani de campanie pentru Consiliul elevilor. Campania poate fi de multe ori foarte costisitoare, dar toată lumea are o şansă pentru că depinde cât de multe din venituri vin din publicitate. Societatea noastră este la locul ei astăzi, datorită democraţiei şi alegerilor democratice.
Membrii catedrei au discutat despre activităţile din Săptămâna educaţiei globale, despre rolul educatorului, despre respectul pentru diversitate şi interculturalitate, despre responsabilizare.
Profesorii organizatori au fost profesorii catedrei de limba şi literatura română.