STUDIU Mobil Car Care | 1 din 3 autovehicule din Romania au probleme cu franele

21 august 2014

Studiul condus de Mobil Car Care in randul service-urilor auto independente din Europa releva faptul ca 34% din conducatorii auto din Romania nu acorda atentie lichidului de frana, ceea ce ii duce la o rata de 17% a expunerii neintentionate la accidente, de fiecare data cand se urca la volan.

Cu ocazia acestui studio, s-a testat calitatea lichidului de frana, care permite sistemului modern de franare sa functioneze corespunzator. In Europa, 41% dintre autovehicule opereaza cu lichid de frana sub standardele recomandate.

Lichidul de frana absoarbe umezeala din atmosfera, ceea ce ii reduce eficienta prin scaderea punctului de fierbere. Odata ce punctul de fierbere ajunge sub 180°C, lichidul de frana devine inutil, cauzand erori fatale in functionarea sistemului de franare.

Alba Diagnostics, expertul in testarea lichidului de frana, recomanda inlocuirea acestuia atunci cand punctul de fierbere atinge 200°C. Cu toate acestea, in mod neasteptat pe durata studiului, au fost gasite autovehicule care functionau cu lichidul de frana avand punctul de fierbere la 150°C.

Conform studiului, calitatea lichidului de frana nu depinde de varsta si de kilometrajul unui autovehicul. Pe durata cercetarii, a fost inspectat un vehicul cu 50.000 km la bord al carui lichid de frana avea punctul de fierbere sub 150 °C.

Totodata este ingrijorator procentul de soferi care nu inteleg modul in care functioneaza lichidul de frana. Mai mult de jumatate dintre clientii service-urilor auto, fie au recunoscut ca nu stiu fie au oferit raspunsuri eronate intrebarilor legate de lichidul de frana, iar 40% dintre respondenti au recunoscut ca nu si-au schimbat lichidul de frana in ultimii 2 ani.

In restul Eurpei, situatia este de asemenea ingrijoratoare, 71% dintre soferii intervievati, nu stiau cum functioneaza lichidul de frana.

Mike Bewsey, de la Cosan Lubricants, distribuitor Mobil Car Care in Europa, declara: “Calitatea slaba al fluidului care controleaza o componenta esentiala de siguranta a masinii este alarmanta, la fel cum este si lipsa de intelegere a modului in care acesta functioneaza. Din nefericire, odata ce lichidul de frana este contaminat, exista un risc foarte mare ca lichidul sa clocoteasca. Acest lucru se poate intampla in conditii de oprire sau de pornire sau daca se remorcheaza ceva. Totodata, aceasta problema este dificil de diagnosticat, in conditiile in care dupa accident, lichidul se raceste din nou si pare a fi normal”.

Lichidul de frana este cauza a nenumarate accidente de masina care au loc in fiecare an. Insa, in timp ce o cercetare vizuala a nivelului lichidului de frana este parte din Inspectia Technica Periodica (ITP), cercetarea calitatii lichidului nu este parte din inspectia obligatorie.

Bewsey a mai adaugat: “Multi soferi considera in mod eronat ca daca au trecut cu bine testul ITP, starea lubricantilor si a altor chimicale este foarte buna. Insa doar testarea temperaturii punctului de fierbere arata calitatea lichidului de frana. Deoarece acest aspect nu este parte din testarea standard, obligatia de a se asigura ca masina este in siguranta, ii revine soferului.”

Mobil Car Care a adaugat doua produse premium la gama de lichide de frana, Mobil Brake Fluid DOT 4 ESP si Mobil Brake Fluid DOT 5.1 sunt acum disponibile pe piata.
Soferii pot evita impactul cauzat de deficientele lichidului de frana daca solicita tehnicienilor de la service-ul auto sa verifice punctul de fierbere al al lichidului de frana.

De ce starea lichidului de frana este critica pentru eficientizarea franarii?
Sistemele de franare ale vehiculelor moderne – masini, camioane & motociclete etc. – sunt actionate de lichidul de frana sub presiunea hidraulica creata de apasarea pedalei de franare. Chiar si in conditii normale, toate sistemele de franare genereaza o caldura substantiala, astfel ca lichidul de frana trebuie sa aiba un punct de fierbere cat mai inalt, pentru a fi eficient. Cu toate acestea, lichidele de frana sunt higroscopice, adica absorb umezeala din atmosfera, ceea ce face ca in timp, apa sa contamineze lichidul de frana si sa ii scada punctul de fierbere. Apa fierbe la 100°C, se transforma in abur care, spre deosebire de fluid, se comprima. Rezultatul este efectul de “pedala moale”, un simptom care apare din cauza unei presiuni hidraulice reduse, ceea ce face ca efectul de franare sa fie diminuat sau anulat atunci cand este apasata pedala de franare. Insa, cand lichidul se raceste, se condenseaza inapoi in stare lichida si pare ca restabileste functia de franare normala, pana cand procesul de incalzire se repeta. Datorita caracteristicilor sale de eroare neasteptata de franare, aceasta conditie a fost numita ’’criminalul silentios’’.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram