SRL sau PFA?

15 aprilie 2020
Autor:
SC MARKETING FOR YOU SRL

Una din primele întrebări pe care ți le pui ca tânăr antreprenor în devenire este SRL sau PFA? La prima vedere pare ca o întrebare simplă, dar știm cu toții că nu este așa. De exemplu, dacă este o afacere la o scară foarte mică, un contabil poate fi un cost în plus pentru tine, un cost care nu are niciun rost sau sens. Ei bine, de contabilitatea unui PFA se poate ocupa chiar titularul PFA-ului, însă acest lucru nu se aplică și în cazul unui SRL. Aceste detalii “mici” se pot acumula, iar de aici se poate observa și importanța cercetării când te interesezi de ce înseamna mai exact o infiintare firma. Iar acesta este doar începutul! Să spunem că rezolvi această întrebare de bază și decizi să îți faci un SRL, ce faci după? Câți angați vrei? Ai deja niște oameni cărora vrei să le propui o slujbă, sau e timpul să începi o perioadă de interviuri? Și ce faci apoi cu celebrul sediu social? Ai unul în minte, sau ești deschis la propuneri? Încă de la început, pornirea unei afaceri pare să îți dea bătăi de cap.

Iar aceste impasuri nu sunt exclusive pentru începutul pornirii unei afaceri. Să zicem că ai deja afacerea ta de un an, iar totul merge perfect – dar absolut perfect! Atât de perfect încât îți spui “ok, totul merge excepțional de bine, profitul este în creștere împreună cu numărul clienților este în creștere iar ca și consecință numărul angajaților este în creștere, pentru că avem nevoie de mai mulți angajați ca să facem față acestei situații”. Totul este bine și frumos, însă ce faci când te extinzi atât de mult și ai atât de mulți angajați încât efectiv nu mai ai loc în sediul tău pentru atât de mulți oameni? Dacă trebuie să îți muți sediul social?

sediu social

Deși este o perioadă bună în viața (și mai ales afacerea) ta, intervine dintr-odată un stres (exact ca un mare nor negru) deasupra capului tău. Cum se face că până și în momentele în care totul este bine trebuie să te stresezi? Dintr-odată trebuie să te apuci să cauți un nou sediu. Care locație este mai potrivită? Vrei să continui să rămâi în aceeași zonă în care te afli deja? O mutare în alta locația ți-ar putea face clienții să creadă că creadă că lucrurile nu merg bine, desi ar trebui să fie evident că merg foarte bine! Desigur, acest lucru se aplică doar dacă te muți mai departe de “centru”, în schimb, dacă dorești să te muți într-o locație mai bună va apărea întrebarea clasică – oare costurile mutării (ca să nu mai vorbim de costurile chiriei, sau mai rău, cele ale cumpărării unei noi locații de oprare) merită o asemenea relocare.

Pe scurt? Orice alegere ai de făcut ca și antreprenor are suișuri și coborâșuri, puncte negative și positive. Iar acest lucru este cel mai evident în situația în care te afli în poziția angajării unor noi oameni. Te afli din nou în aceeași poziție – evident că dorești să angajezi pe cineva cu cât mai multă experiență, însă o asemenea persoană va cere (cum e și normal) un salariu foarte mare, un salariu despre care este posibil să crezi că nu este foarte rentabil în momentul acesta. Pe de altă parte, ai putea angaja pe cineva cu mai puțină experiență, care va cere mai puțini bani. Poate părea ca alegerea potrivită, dacă ai nevoie de oameni în plus iar bugetul tău este limitat, însă cu cât cineva are mai puțină experiență, cu atât trebuiesc investiți mai mulți bani în antrenarea acelei persoane. Așadar, din nou te lovești de dilema clasică a businessman-ului – care e alegerea potrivită? Nimeni nu a spus că va fi ușor!

Și că tot veni vorba de angajați, să presupunem (Doamne ferește!) că din diverse motive financiare ești nevoit să renunți la unul sau mai mulți oameni din echipa ta. Cum decizi la cine renunți? La ultimii oameni pe care i-ai angajat? Pare logic, doar ei sunt cei care sunt cel mai “puțin” adaptați locului de muncă, iar pe deasupra, este posibil și ca ei să aibă cea mai puțină experiență. Dar asta nu pare foarte drept față de ei – la urma urmei, doar pentru că ei au cea mai puțină experiență nu înseamnă că nu muncesc la fel de mult ca ceilalți angajați, dacă nu chiar mai mult. Atunci pare mult mai logic să îi concediezi pe cei care muncesc cel mai puțin. E alegerea evidentă! Dar… cum stabilești cine muncește mai puțin decât ceilalți? Poți spune că Andrei muncește mai mult decât Marius, pentru că acesta stă cu zece minute în plus la pauza de masa? Poți spune că Maria muncește mai mult decât Diana, dacă Diana trece printr-o perioadă mai grea a vieții? Pe de altă parte, de unde știi că Diana își va reveni din acea stare? Acestea sunt niște întrebări grele pe care va trebui să ți le răspunzi chiar tu.

O altă întrebare pe care ar trebui să ți-o pui este: cine se va ocupa de partea de marketing? O vei face doar tu? Vei avea o echipă in-house dedicate exclusiv marketing-ului? Vei apela la o firmă specializată de marketing? Ai putea să faci tu totul, desigur, dar ai experiența necesară pentru asta? Ai resursele necesare pentru asta? Și mai ales – ai timpul necesar pentru asta? Marketing-ul este un domeniu care necesită atenție constantă, asta înseamnă ore dedicate acestei activități în absolut fiecare zi, ca să nu mai vorbim de orele pe care va trebui să le depui învățând doar bazele acestui domeniu. La sfârșitul zilei este mult mai benefic pentru tine să apelezi la o agenție de marketing, însă trebuie să îți pui întrebarea – ai bugetul pentru asta?

Acestea sunt doar câteva exemple de situații pe care le poți întâmpina în cariera (sau viața, mai degrabă, căci este, la urma urmei, un stil de viață) de antreprenor. Încă vrei să faci asta? Foarte bine! Viața de antreprenor nu este una ușoară, însă mereu este palpitantă!

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram