fbpx

Solutii pentru stimularea asumarii responsabilitatii sociale la nivelul IMM urilor

Mai mult de 99% din afacerile la nivel European reprezinta in realitate IMM-uri, doua treimi din totalul de locuri de munca fiind generate de catre acestea. In ceea ce priveste responsabilitatea sociala corporativa, aceasta este de obicei asociata marilor corporatii. In Romania, primele rapoarte de CSR apartin multinationalelor cu filiale locale. Si totusi, antreprenorii si intreprinderile pe care acestia le dezvolta reprezinta motorul economiei romanesti, iar felul in care acestia integreaza responsabilitatea sociala in strategiile lor are un impact important asupra intregului domeniu. Daca ne referim doar la IMM-uri, acestea asigura doua treimi din PIB si din venituri pentru bugetul statului, precum si 2.580.000 de locuri de munca.

Cea de-a patra masa rotunda organizata la initiativa “Actionam responsabil! – Reteaua sociala RSC” (joi, 7 martie) a avut ca tema „Antreprenorii si responsabilitatea sociala corporativa. Cum ajunge RSC in IMM-uri? Ce poate insemna RSC in IMM-uri?” si a reunit 20 de participanti – reprezentanti ai autoritatilor publice, ai companiilor si IMM-urilor, ai partenerilor sociali si ai organizatiilor non-guvernamentale.

Pe agenda evenimentului s-au regasit urmatoarele teme de dezbatere:

• Cadrul legal pentru stimularea integrarii responsabilitatii sociale la nivel de IMM-uri;
• Ce inseamna responsabilitatea sociala pentru IMM-uri si solutii pentru integrarea acesteia pe diferite paliere ale activitatii IMM-urilor;
• Relatia dintre responsabilitatea sociala si competitivitatea IMM-urilor;
• Problemele cu care se confrunta IMM-urile in implementarea programelor de responsabilitate sociala.

O prima problema subliniata de catre participantii la masa rotunda a fost cea a lipsei de informatii si a nivelului scazut de constientizare a beneficiilor integrarii responsabilitatii sociale la nivel de IMM-uri. Promovarea intensa a principiilor RS si a impactului pozitiv al includerii acestora in strategia de business a IMM-urilor prin intermediul organizatiilor intermediare cu caracter agregator (asociatii de IMM-uri, camere de comert, etc.) a fost una dintre solutiile propuse pentru aceasta problema.

In ceea ce priveste mecanismele pentru stimularea asumarii unei activitati responsabile la nivel de IMM-uri, a fost discutata posibilitatea transformarii pietei (clienti, furnizori, colaboratori, comunitate, etc.) intr-o parghie de constrangere in acest sens. Cu toate acestea, lipsa unei educatii in sensul consumului responsabil, saracia si nevoia de a obtine profit in cel mai scurt timp si prin cele mai la indemana mijloace fac dificila transformarea acestor stakeholderi in agenti de control. Totusi, autoreglementarea realizata chiar de mediul privat (ex. impunerea unor criterii de responsabilitate sociala prin intermediul organizatiilor de tip asociativ la nivel de ramura industriala sau la nivelul lantului de aprovizionare) este una dintre posibilele solutii pentru promovarea responsabilitatii sociale.

Referitor la posibilele solutii pentru promovarea antreprenoriatului responsabil si stimularea integrarii responsabilitatii sociale la nivel de IMM-uri, au fost propuse urmatoarele:
• Realizarea de campanii ample de informare in vederea promovarii beneficiilor integrarii principiilor responsabilitatii sociale in strategia de business a IMM-urilor;
• Includerea promovarii responsabilitatii sociale ca obiectiv in strategia camerelor de comert, a asociatiilor de IMM-uri si a altor organizatii de acest tip care pot asigura diseminarea informatiilor catre un numar mare de IMM-uri;
• Deduceri partiale oferite de stat pentru cheltuielile externe de implementare a programelor de responsabilitate sociala in IMM-uri (consultanta, raportare, certificare, etc.);
• Impunerea de catre marile companii a unor criterii de responsabilitate sociala in selectia furnizorilor si colaboratorilor;
• Introducerea de criterii de responsabilitate sociala pentru facilitatile de reprezentare pe pietele externe;
• Includerea unei componente de dezvoltare organizationala care sa faca referire la integrarea responsabilitatii sociale la nivel de IMM-uri in cadrul programelor finantate din fonduri europene (ex. obligatia ca pana la finalul proiectului IMM-ul beneficiar sa obtina o anumita certificare care are legatura cu responsabilitatea sociala).

Programul urmatoarelor mese rotunde din cadrul seriei „Probleme si solutii pentru stimularea responsabilitatii sociale in Romania” este urmatorul:
• Raportarea RSC – impusa sau voluntara? Pro si contra reglementarii – 2 aprilie;
• Consumatorul responsabil – 30 aprilie;
• Instrumente, facilitati si stimulente pentru promovarea responsabilitatii sociale a organizatiilor – 21 mai;
• Responsabilitatea sociala in scoli si universitati – 18 iunie;
• Viitorul responsabilitatii sociale – 9 iulie.

Printre organizatiile reprezentate in cadrul mesei rotunde: autoritati publice – Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, companii – Provident Financial Romania, IBM Romania, Coca Cola Hellenic, Graphtec Design SRL, organizatii nonguvernamentale – Fundatia Mereu Aproape, Institutul de Economie Sociala, parteneri sociali – Cartel Alfa.

***

Masa rotunda „Antreprenorii si responsabilitatea sociala corporativa. Cum ajunge RSC in IMM-uri? Ce poate insemna RSC in IMM-uri?” face parte din seria de mese rotunde organizate sub titlul „Probleme si solutii pentru stimularea responsabilitatii sociale in Romania”. Obiectivul final al acestui demers este configurarea unui program de intiative de advocacy pentru imbunatatirea cadrului legal si pentru o mai buna utilizare a resurselor in ceea ce priveste promovarea responsabilitatii sociale in Romania, sub toate aspectele ei.

In acest sens, vor fi invitati la dezbateri reprezentanti ai sistemului public, reprezentanti ai mediului privat si membri ai societatii civile. In total, mesele rotunde vor reuni peste 120 de lideri de opinie din Romania.