Prin ce metoda se poate implementa si monitoriza SCIM ?

Implementarea unui sistem de control intern managerial reprezinta o dubla necesitate, cea care rezida din reglementarile imperative cuprinse in Ordinul Ministerului Finanantelor Publice (OMFP) nr. 946/2005, modificat prin OMFP nr. 1423/2012, cat si necesitatea alinierii tehnicilor de management intern din entitatile publice cu cele moderne aplicate deja in tarile dezvoltate si care s-au dovedit a fi eficiente si usor de gestionat.

Implementarea Sistemului de Control Intern Managerial in entitatile publice reprezinta o provocare adresata celor care conduc aceste entitati, deoarece vorbim de un sistem afiliat politic in majoritatea cazurilor, un sistem care in acest context nu poate aplica cu acuratete principiile economiei de piata atunci cand situatia ar cere-o, daca aceste principii ar leza interesele politice. Acest lucru se poate observa si faptul ca normele Sistemului de Control Intern Managerial in entitatile publice au devenit imperative prin Ordinul Ministerului Finanantelor Publice (OMFP) nr. 946/2005, acestor modificari fiindu-le aduse primele ajustari abia in anul 2012 prin OMFP nr. 1423/2012, in contextul in care dinamica socio-economica a cunoscut modificari substantiale in acest interval de timp.

O solutie eficienta ar fi implementarea sistemului de control intern managerial prin dezvoltarea unor software-uri care sa contina principiile prevazute de Ordinul Ministerului Finanantelor Publice (OMFP) nr. 946/2005, modificat prin OMFP nr. 1423/2012, software care ar fi greu de fraudat sau ocolit in conditiile in care s-ar urmari astfel de actiuni. Exista in piata, societati care ofera servicii de implementare S.C.I./M., care asigura implementarea unui sistem de control intern managerial eficient intocmai prevederilor Ordinul Ministerului Finanantelor Publice (OMFP) nr. 946/2005, modificat prin OMFP nr. 1423/2012, iar pe langa acestea ofera servicii profesionale de mentenanta a sistemului sau adaptare la nevoile specifice fiecarei unitati in parte, intr-un cuvant servicii profesionale de implementare S.C.I./M..

Implementarea S.C.I./M. in cadrul entitatilor publice are menirea de a aduce un plus de valoare calitatii serviciilor emanate de aceste entitati publice. Societatile care ofera servicii de implementare S.C.I./M. prin dezvoltare software adecvata nevoilor acestor entitati publice, au la baza dezvoltarii acestor solutii software studii aprofundate ale circuitului documentelor si a deciziilor in cadrul entitatilor publice, fiind atent studiat raportul ierarhic existent in entitatile publice astfel incat software–ul implementat sa raspunda cerintelor dispunerii ierarhice si decizionale preexistent. In acest fel, dupa implementarea completa a S.C.I./M., in cadrul entitatilor publice nu mai pot exista angajati care sa actioneze in afara reglementarilor S.C.I./M. cum de altfel nu poate exista niciun demers decizional lansat in afara cadrului legal impus de Ordinul Ministerului Finanantelor Publice (OMFP) nr. 946/2005, modificat prin OMFP nr. 1423/2012.

Implementarea sistemului de control intern managerial asigura un flux eficient al documentelor intre departamentele care compun entitatea publica, fiind un sistem in care se pot urmari cu usurinta documentele oriunde s-ar afla acestea precum si factorii decizionali implicati in rezolvarea documentelor respective. Altfel fiind spus, sarcina implementarii S.C.I./M. in entitatile publice poate fi externalizata societatilor specializate in acest sens iar sarcina monitorizarii S.C.I./M. trebuie sa revina conducatorilor acestora sau a delegatilor lor, aceste activitati fiind usor de gestionat datorita facilitatilor oferite de software-ul dezvoltat special in acest sens.

Implementarea completa a Sistemului de Control Intern Managerial in entitatile publice are menirea de a creste cu pana la 90 % eficienta activitatii acestor structuri, inregistrandu-se de asemenea imbunatatiri vizibile in modul de gestiune a bunurilor acestor structuri, eliminand in mod sistematic posibilitatea producerii unor fraude sau comiterea unor erori in activitatea entitatilor publice.