Logopedia – Reeducarea limbajului , corectarea lui in faza incipienta si importanta implicarii parintilor in corectarea vorbirii

6 iunie 2018
Autor:
Content SEO

Aceasta disciplina psihopedagogica implica educarea limbajului la copii si corectarea acestuia.

Limbajul uman este unul dintre cele mai importante mijloace de relationare, prin intermediul limbajului comunicam dorinte , sentimente , intentii si chiar construim relatii de scurta sau lunga durata iar serviciile de logopedie ajuta la dezvoltarea unui limbaj corect.

Insusirea corecta a limbajului depinde de dezvoltarea intregii personalitati a unei persoane.

Un copil cu dislalie (tulburarea de pronunție) care nu a beneficiat de terapie logopedica, poate dezvolta complexe de inferioritate ,relatii deficitare cu alti copii sau teama de a vorbi in public, ceea ce poate duce la experimentarea unor stari depresive si la o insertie in viata sociala deficitara, ca sa putem identifica problemele avem nevoie sa apela la o clinica ce ofera servicii complete de logopedie precum Clinica Alegria.

Pentru dezvoltarea armonioasa a copilului sunt necesare interventii logopedice inca din faza de debut a tulburarilor de limbaj, acesta fiind un factor decisive in reusita tratamentelor logopedice.

In general tulburarile sunt descoperite la copii cu varste pana la 7 ani, exact in perioada in care limbajul se formeaza si se dezvolta, depistarea si interventia la timp sunt esentiale pentru a evita automatisme patologice si pentru a identifica cea mai buna clinica in cadrul serviciilor de logopedie .

Studiile arata ca toate tulburarile de limbaj au o legatura directa cu rezultatele scolare slabe. Dintre elevii cu tulburari de limbaj care nu au urmat un tratament logopedic pana la sfarsitul ciclului primar, 25 % au fost declarati repetenti, iar aproximativ 50 % din ei au promovat la limita, in schimb elevii care au fost corectati la timp ,doar 8 % au fost declarati repetenti in primele clase. Este esential sa evaluam copiii chiar din faza incipienta ,o locatie extraordinara pentru acest tratament logopedic se afla in sectorul 4 in Bucuresti, Clinica Alegria ofera servicii complete de logopedie.

Astfel pentru evitarea esecului scolar si a tulburarilor neuro-psihice pe care copilul le-ar putea experimenta se impune cu necesitate depistarea si diagnosticarea copiilor cu tulburari de limbaj, iar apoi , implicit , interventia logopedica adecvata.

Acest tip de examinare este recomandat de Clinica Alegria la inceputul primului an scolar,evaluarea se va face in etape iar rezulatatele vor fi chiar de la prima sedinta de terapie logopedica.

Examenul este organizat in doua etape :

etapa pregatitoare examinarii – se efectueaza actiuni organizatorice si se pregateste spatial de examinare

actiunea de examinare propriu-zisa – examinarea limbajului se va face prin adresarea de intrebari simple si pe parcurs intrebarile devin mai grele pentru o evaluare corecta

Aceste cuvinte si fraze vor fi repetate prin denumirea de imagini si vor fi reproduce dupa modelul de emitere al logopedului.

Actiunea de depistare se incheie prin consemnarea observatiilor ,urmand sa se faca planificarile pentru corectarea limbajului si a vorbirii.

Pentru stabilirea diagnosticului diferentiat trebuie analizate toate aspectele limbajului:

aspectul fonator - intensitatea si directia undei de aer

aspectul articulator -praxia buzelor , maxilarului si a limbii

aspectul auditiv – dirijarea undei de aer si capacitatea de diferentiere fonematica

aspectul lingvistic – dezvoltarea laturii lexico- gramaticale a limbajului

Loggopedie

Examinarea integrala cuprinde:

Anamneza – In cadrul acestei examinari se adun a informatii referitoare la datele personale ale copilului , antecedente ereditare , tratamente aplicate daca a fost cazul si comportamentul in relatiile de socializare in primii ani de viata.

Examenul sonato – functional - notarea in fisa logopedica a tuturor deformatiilor somatice , malformatii de orice fel ( articulatorii, buzelor si limbajului). Examinarea motricitatii articulatorii se realizeaza pentru identificarea unor dizabilitati motorii sau paralizii. Se analizeaza precizia si ritmicitatea miscarilor articulatorii in fata onglinzii , in miscare si in mod independent.

Examinarea functiei auditive – Pentru stabilirea tulburarilor de natura audiogena este necesara examinarea capacitatii auditive si a auzului fonematic. In acest scop se folosesc probele acumetrice , respective auditive si a auzului fonematic.

In acest scop se folosesc probele acumetrice , respective determinarea distantei la care se percepe vorbirea in soapta. Daca se constata dificultati in receptionarea cuvintelor emise prin vorbirea soptita , logopedul va trece la vorbire normala in timpul examinarii, excluzand labiolectura.In acest mod se examineaza capacitatea receptiva numai pe baza auditiva .

Atunci cand se suspecteaza abateri de la auzul normal , se va trece la examinarea audiometrica , determinand capacitatea auditiva aeriana . daca auzul este normal se va trece la examinarea auzului fonematic.

Examinarea auzului fonematic – Acest tip de examinare face referire la capacitatea individuala de a recepta si diferentia fonemele intre ele in procesul articularii.Examinarea auzului fonematic se efectueaza fata in fata cu copilul, se pronunta paronime , dar se exclude labiolectura .Pentru diferentierea fonematica se utilizeaza si cuvinte fara sens numite “logatomi”.

Examinarea auzului se realizeaza prin reluarea probei de auz fonematic la care se mai adauga utilizarea aparatului de diferentiere fonematica.Aceasta examinare arata diferenta dintre vorbirea corecta si cea gresita.

Examinarea motricitatii respiratorii – se vor efectua diferite miscari de respiratie , dupa care se va stabili tipul si calitatea respiratiei.

Ritmul acustico – motor - Se vor examina miscarile corpului si ale articulatiei . Aceasta examinare presupune articularea unor sunete sau miscarea corpului intr-un ritm impus de logoped prin lovirea cu degetul in masa.

Examinarea vocii – Se vor urmari durata , sonoritatea si timbrul vocii.

Examinarea pronuntiei - Acest ultim tip de examinare se realizeaza complex , se urmareste miscarea limbii, a buzelor si a maxilarului.

In final se urmaresc identificarea dislexiei daca este cazul si a disgrafiei.

Importanta implicarii parintilor in procesul corectarii limbajului

Implicarea parintilor si a membrilor familiei in procesul de tranzitie al copiilor de la o varsta foarte frageda la viata de elev este foarte importanta .In scolile din Romania se incearca dezvoltarea unor strategii si proiecte ,incercand astfel sa atraga din ce in ce mai mult parintii in activitati scolare pentru a avea un impact pozitiv asupra copiilor.Alcatuirea unor grupuri de suport pentru parinti,organizarea de sedinte de autocunoastere si intercunoastere , coordonarea unor intalniri din programa scolara reprezinta cateva strategii de a atrage parintii in viata copiilor .

Acest tip de colaborare cu caracter general ,se urmareste un obiectiv foarte important , de a contura o mai buna relationare intre familie si scoala.

Aceste strategii ajuta copilul sa depaseasca problemele cu care se confrunta zilnic mult mai usor si mai practice si sa se dezvolte intr –un ritm mai bun .Cu ajutorul cadrelor didactice copiii au initiativa si gasesc modalitati foarte simple sa depaseasca anumite momente de depresie sau de tristete.

Pentru o buna colaborare a parintilor cu cadrele didactice si specialistii in parenting, trebuie sa tina cont de urmatoarele reguli :

  • Recunoasterea si includerea tuturor parintilor sau a altor membrii din familie ca parteneri egali in luarea deciziilor.
  • Incurajarea participarii a cat mai multor membrii din familia extinsa.
  • Recunoasterea faptului ca parintii isi cunosc cel mai bine copiii.
  • Respectarea obiectivelor familiei pentru copilul dumneavoastra.
  • Specialistii si cadrele didactice sa fie intelegatori cu privire la gradul de responsabilitate si implicare pe care parintii doresc sau sunt in stare sa si-l asume.

 

 

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram