In spatele scenei PR-ului din China

PR

China are o piata de internet de-a dreptul impresionanta si in continua crestere. Cu toate restrictiile impuse de autoritati, din ce in ce mai multi chinezi devin foarte activi online, fapt pentru care internetul a devenit un mediu favorabil pentru dezvoltarea unei afaceri, pentru construirea si mentinerea unei imagini, dar si pentru a fi gasit sau a intra in legatura cu noi clienti potentiali. Astfel, o buna imagine in mediul online are o importanta vitala pentru orice afacere. Aici intervin agentiile de PR online, care fac bani frumosi, fara costuri prea mari, pentru a posta comentarii si continut pozitiv la adresa unei companii sau pentru a comenta negativ companiile concurente.

Pe langa postarea comentariilor, firmele de PR se ocupa si de inlaturarea celor negative. Stergerea mesajelor negative este inca o sursa frumoasa de venit. Nimeni nu isi doreste comentarii negative, asa ca in cazul in care unul apare, inlaturarea lui ajunge sa coste mii de yuani, in functie de popularitatea site-ului care il gazduieste. Astfel pentru a sterge un comentariu de pe un forum popular ajunge la 2.200 de yani (330 $), in timp ce pretul mediu pentru o astfel de operatiune atunci cand este vorba de un site mai putin popular, ajunge la 1500 yuani.

Agentiile de PR au intelegeri profitabile pentru ambele parti prin care colaboreaza cu administratorii/editorii site-urilor populare. De obicei operatiune de stergere se realizeaza doar printr-un simplu telefon, dupa care se imparte castigul. Agentia isi incaseaza comisioanul de la compania ingrijorata sa nu-i fie patata imaginea, comision care se imparte cu editorul care a dat un simplu click pentru a inlatura necazul.

De multe ori se recurge si la tactici murdare in vederea obtinerii unui profit rapid si fara prea mult efort. Editorii pot deveni rebeli si sa posteze cateva cuvinte nu tocmai frumoase la adresa unei companii, sub protectia anonimatului, bineinteles. Nu va dura mult pana isi vor incasa commisionul. O alta varianta este colaborarea cu o agentie pentru a face PR negativ pentru o anumita firma. Imediat dupa aparitia comentariilor negative, agentia contacteaza firma in cauza si ii propune o solutie pentru a se rabilita.

Chinezii joaca murdar pe piata de PR online. Profitul vine usor si fara  prea mari eforturi. Tot ceea ce trebuie facut este construirea unei retele ample de comunicare pentru ca orice mesaj emis sa ajunga la cat mai multi reprezentanti ai publicului tinta. Piata de PR online din China este estimata la un miliard de yuani, conform Asociatiei Internationale de Relatii Publice din China.