I Ce este Dynamic Positioning?

I. Ce este Dynamic Positioning?

O mulțime de oameni intreaba “Ce este PD sau Dynamic Positioning?”, “Cum functioneaza”, “Cum pot obtine un astfel de certificat?”, etc. Toate aceste lucruri nu sunt atat de simple pe cat par.
Dynamic Positioning sau DP este un sistem computerizat aflat la bordul anumitor tipuri de nave, fiind folosit pentru a controla si a mentine pozitia navei. Pentru a calcula si a menține pozitia navei, sistemul se foloseste de elicele si propulsoarele proprii ale acesteia. Combinand senzorii de pozitie, cei de vant, de miscare si girobusolele, sistemul furnizeaza informatii computerului, care actioneaza asupra pozitiei navei in conformitate cu magnitudinea si directia fortelor mediului care ii afecteaza pozitia.
Atunci cand calculeaza si compara directia si pozitia navei cu pozitia urmarita, sistemul DP poate determina daca a aparut vreo eroare de pozitionare si angreneaza propulsoarele navei astfel incat sa repozitioneze nava.
Practic, ceea ce face o nava cu DP este sa isi mentina pozitia in ciuda vantului, a valurilor si a curentilor cu ajutorul elicelor si propulsoarelor, care sunt controlate de catre calculatoare ce aduna informatii de la sateliti, sonare si busole. Aceste nave sunt folosite in ape foarte adanci, unde ancorarea este imposibila.
In trecut acest lucru era realizat cu ajutorul unor sisteme analoge dar acum aceste sisteme complet computerizate si electronice sunt destul de comune.
Sistemul si echipamentul de Dynamic Positioning se folosesc in special in domeniul offshore si pot fi gasite la bordul navelor ce necesita o pozitionare exacta.
Nave DP nu sunt doar de un anumit tip, deoarece orice nava poate avea instalat un echipament DP si deveni clasificata DP daca indeplineste cerintele societatilor de clasificare.
Printre tipurile de nave care utilizează Dynamic Positioning sunt: AHTS, Cable Laying, navele macarale, barje, nave de croazieră, de acomodare, Dive Support Vessels, nave de dragaj, de foraj, FPSO, Heavy Lift, nave de cercetare, Pipe Laying Vessels, nave de aprovizionare platforme petroliere, etc.

II. Care este scopul si cum funcționeaza?
Scopul principal al Dynamic Positioning este pastrarea unei nave într-o poziție specifica controland sistemul de propulsie si permitandu-i acestuia sa faca operatiuni specifice precum forajul sau operatiuni de productie (FPSO) fara sa se schimbe pozitia navei in ciuda vantului, valurilor si a altor factori.
Fara sistemul DP, forajul si operatiunile de productie nu ar fi posibile in ape adanci din cauza curentilor si a vantului, miscarea provocand pagube care pot opri productia, cauzand pierderi de bani si reparatii costisitoare.
O navă, precum si orice alt obiect, are sase libertatile de miscare numite ruliu (miscarea lui dintr-o parte in alta in apa), tangaj (o nava este ridicata la prova si coborata la pupa si vice-versa), pivotare ( rotatie a navei in jurul axei sale verticale), avans (miscarea navei de-a lungul axei sale longitudinale, din fata in spate), deriva (miscarea liniar laterala, dintr-o parte in alta) de oscilatie verticala (miscarea liniar verticala, in sus / jos). Miscarile de oscilatie verticala, deriva si avans se numesc miscari de translatie, iar cele de tangaj, ruliu si pivotare sunt miscari de rotatie. Sistemul DP le controleaza pe cele de translatie. De asemenea, calculeaza diferenta dintre pozitia dorita si cea pe care o are nava la momentul respectiv si apoi angreneaza propulsoarele pentru a reduce cat mai mult aceasta diferenta, folosind un minimum de combustibil si afectand cat mai putin sistemul de propulsie.