Discriminarea grupurilor vulnerabile – percepția studenților de la Facultatea de Inginerie Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu

19 octombrie 2015

Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, împreună cu Asociația pentru Dezvoltare și Incluziune Socială ADIS au realizat un studiu menit a evidenția percepția studenților din cadrul Facultății de Inginerie în ceea ce privește discriminarea grupurilor vulnerabile. Studiul respectiv face parte dintr-o analiză mai amplă, care are scopul de a evidenția percepția studenților asupra fenomenului de discriminare, în general, și asupra discriminării grupurilor vulnerabile precum populația romă, persoanele care suferă de HIV/SIDA, persoane cu dizabilități și persoane cu altă orientare sexuală, în particular.

Instrumentul de cercetare este un chestionar care include mai multe dimensiuni de analiză, care să surprindă atitudini, emoții, percepții și comportamente în legătura cu discriminarea grupurilor vulnerabile menționate anterior. Chestionarul a fost aplicat unui total de 1135 de studenți, cu vârsta cuprinsă între 18 și 48 de ani (372 de bărbați și 763 de femei). Cei 142 de studenți respondenți din cadrul Facultății de Inginerie reprezintă un procent de 12,5% din totalul respondenților.

Principalele concluzii ale studiului au reflectat, în primă fază, faptul că 35% dintre studenții Facultății de Inginerie discriminează într-o măsură foarte redusă, în timp ce 62% au afirmat că discriminează într-o măsură redusă. Doar 3% dintre respondenți au afirmat că discriminează într-o măsură foarte mare. Pe de altă parte, lucrurile se schimbă în momentul în care este adus în discuție gradul de discriminare care există în sistemul educațional din România. Astfel, respondenții au considerat că în școală discriminarea apare într-o măsură foarte redusă – 8%, în timp ce în universități, respondenții au concluzionat în proporție de 16% faptul că persoanele aparținând grupurilor vulnerabile sunt discriminate într-o măsură redusă.

Concluziile studiului întăresc imperativul introducerii unor cursuri despre etică și nondiscriminare, atât pentru studenți, cât și pentru cadrele didactice, întrucât instituțiile educaționale pot și trebuie să îşi asume un rol de pivot în furnizarea conceptelor axiologice și de promovare a comportamentelor și atitudinilor non-discriminatorii în rândul studenților.

Studiul a fost realizat în cadrul proiectului „Învățământ superior medical orientat către aplicarea unui tratament nediscriminatoriu al pacienților”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, axa prioritară 1 „Educația și formarea profesională în sprijinul creșterii economice și dezvoltării societății bazate pe cunoaștere”, domeniul major de intervenție 1.2 „Calitate în învățământul superior”. Proiectul are ca obiectiv principal creșterea performanțelor unității de învățământ superior prin adaptarea programelor de studii de licență la nevoile și cerințele pieței muncii, care să îmbunătățească accesibilitatea, eficacitatea și echitatea serviciilor medicale oferite populației.

Persoană de contact: Olga Hosu
Expert Comunicare, Asociația pentru Dezvoltare și Incluziune Socială, A.D.I.S.
[email protected]

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram