Cum sa ai grija mai bine de sistemul de transmisie al motocicletei tale

14 decembrie 2021
Autor:
Ori-cine

Sistemul de transmisie este una din partile componente ale unei motociclete cu un rol definitoriu in angrenajul acesteia. De aceea, acesta necesita o atentie sporita si respectarea unui set de reguli de ingrijire speciala, la fel ca alte componente care alcatuiesc, de exemplu, sistemul de franare sau cel electric.

 

Ce trebuie sa cunosti?

Transmisia este un sistem complex care face parte dintre functiile principale ale oricarei motociclete. Aceasta este formata dintr-o multitudine de componente, care au roluri individuale, dar interconectate in permanenta, cu scopul de a face motocicleta sa functioneze. Fiind un element esential in structura vehiculului, este important sa cunosti cateva detalii tehnice despre fiecare componenta în parte. De asemenea, trebuie sa stii ce defectiuni pot avea loc si cum poti sa le previi sau sa le reperezi.

Rolul sistemului de transmisie

Sistemul de transmisie preia impulsul de la motor si il directioneaza catre rotile motoare. Pentru a se declansa, este nevoie de o serie de ansambluri secundare, care au o pozitie semnificativa in realizarea intregului proces. Din acest sistem fac parte ambreiajul, cutia de viteze, reductorul distribuitor, arborii planetari, diferentialul si 3 tipuri de transmisii (principala, cardanica si finala).

Transmisia cardanica transmite impulsul motor de la cutia de viteze catre transmisia principala, iar aceasta, la randul ei, preia puterea si o da mai departe catre arborii planetari si catre diferential. Acestia duc momentul motor catre rotile motoare ale motocicletei.

Transmisia finala si o curea transmisie ofera abilitatea de a mari raportul total de transmitere a puterii motoare, insa poate fi găsita doar la vehicule de capacitate mare, precum camioane sau autobuze, mai rar in cazul vehiculelor pe doua roti.

Asadar, rolul transmisiei este semnificativ in functionarea si eficienta vehiculului. Orice motocicleta se bazeaza pe un astfel de sistem, ce reprezinta o caracteristica principala, care este, de asemenea, indispensabila.

 

Cum intretii sistemul de transmisie?

Curelele de transmisie nu necesita intretinere, si anume, nu trebuie sa fie tensionate ulterior. Ele sunt solicitate puternic ca urmare a temperaturilor inalte din compartimentul motorului si a indoirii permanente, fiind supuse unui proces de imbatranire si uzurii continue. Starea curelei trebuie verificata cu atentie în timpul inspectiilor conform specificatiilor producatorului vehiculului. Prin aceasta, neregularitatile sunt identificate din timp. In cazul in care cureaua de transmisie se rupe in timp ce motorul este in functiune, supapele si pistoanele din motor se pot lovi puternic intre ele. Acest lucru cauzeaza în multe cazuri o avariere grava a motorului. Pentru a evita aceasta situatie, o inlocuire este necesara in urmatoarele conditii:

A) A fost atinsa durata maxima de viata.

Intervalele de verificare zi de schimb ale unei curele de trasmisie sunt specificate de producatorul vehiculului. O inlocuire are loc dupa parcurgerea a 40.000 – 240.000 km. Intervalele depind de combinatia dintre tipul curelei, varianta motorului si modelul vehiculului. Aceleaai curele si motoare din diferite modele pot avea intervale de schimb diferite. Motivul acestui fapt il reprezintă de exemplu pozitiile diferite de montare, raporturile de transmisie si incastrari ale motoarelor diferite. Daca producatorul vehiculului nu a specificat altceva, se recomanda inlocuirea dupa o perioada de utilizare de maxim sapte ani. Functionarea unei curele vechi nu mai este asigurata prin procesul de imbatranire a materialului.

B) Cureaua este deteriorata/uzata

Curelele deteriorate si/sau uzate trebuie inlocuite. Remediati imediat cauzele. Curelele deteriorate ca urmare a manevrarii incorecte nu tebuie instalate sau puse in functiune niciodata.

La schimbarea curelei de transmisie, pasii de lucru trebuie executati conform specificatiilor producatorului vehiculului. Utilizarea uneltelor speciale specificate este obligatoriu necesara. In acest mod, se asigura poziţta relativa a arborelui cotit, a arborelui cu came si, daca este cazul, a pompei de injectie una fata de cealalta. Nu este permisa in niciun caz montarea curelei de transmisie cu forta sau cu unelte cu efect parghie pe rotile dintate. Directia de rulare nu este importanta, numai daca aceasta este marcata cu o sageata ce indica directia.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram