Comunicatul de presa: ce, unde, cand, cum si de ce?

press_release_11 In acest prim post, de inceput de drum prin blogosfera, mai mult sau mai putin indreptata spre domeniul relatiilor publice, am decis sa facem incalzirea cu o descriere cat se poate de frumoasa a minunatului instrument de PR numit simplu comunicat de presa. Atentie, va rog, incepem ! Ce este acest comunicat de presa ? Ei bine, acest comunicat de presa este, fara indoiala, instrumentul principal al relatiilor publice care nu trebuie sa lipseasca din cutia cu fineturi a unui PR consultant din vremurile noastre .  Este o unealta de mare finete care, inainte de folosire,  trebuie slefuita pentru a-i da o stralucire „orbitoare” si ascutita astfel incat sa patrunda si sa ramana in constiinta, memoria si, mai ales in spatiul editorial al mass-mediei pe care cavlerul dibaci doreste sa o cucereasca. Tehnic, acest instrument are rolul de a informa pe cine are urechi sa asculte, ochi sa citeasca si, cel mai important coate destul de tocite pe bancile scolii pentru a putea procesa informatia transmisa cu privire la ceea ce se petrece extraordinar intr-o organizatie: lansari de noi produse/servicii, evenimente speciale, situatii de criza, rezultate financiare deosebite, strategii de afaceri care au dat rezultate deosebite, parteneriate, proiecte de dezvoltare, in principiu orice ar putea fi incadrat in categoria informatii utile pentru publicul tinta al companiei, dar si pentru clientii potentiali. Acestia din urma ar putea reactiona la informatiile transmise in comunicat, si-ar putea imbunatatati perceptia despre compania dumneavoastra si ar putea realiza ca au nevoie de un partener ca dumneavoastra in demersurile de business pe care le intreprind. Pana aici toate bune si frumoase, dar pentru a atrage atentia asupra dumneavoastra trebuie ca informatia pe care o transmiteti trebuie sa atraga atentia jurnalistilor specializati care acopera domeniul dumneavoastra de activitate. Pentru a realiza acest lucru trebuie sa redactati comunicatul astfel incat sa constituie subiect de stire. Analizati-va foarte amanuntit afacerea si identificati elementul care ar putea sa faca un subiect bun pentru un articol intr-o sectiune specializata a unei publicatii. Aveti grija sa nu prezentati un fapt general, care ar puta fi stiut sau intuit de toata lumea, ci elementul care va deosebeste de ceilalti din bransa profesionala. Pe scurt ce aveti dumneavoastra si nu au ei. Dupa ce ati indicat subiectul comunicatului, urmeaza redactarea acestuia. Titlul trebuie sa fie precis, scurt si cuprinzator, astfel incat sa atraga atentia jurnalistului, in permanenta cautare de snzational, in momentul in care comunicatul ajunge pe adresa sa de e-mail sau pe fax. Daca titlul nu are sare si piper, sansele comunicatului scad dramatic. Incercati sa folositi cuvinte cheie care sa ofere indicii clare despre ceea ce urmeaza sa fie descris pe larg in cuprins. Textul propriu-zis al comunicatului trebuie sa fie redactat intr-un stil neutru, sa nu aiba o nota publicitara. Nu uitati, prin comunicatul de presa nu incercati direct sa vindeti ceva ci sa atrageti atentia asupra companiei dumneavoastra in vederea popularizarii imaginii. Bineinteles, daca oferiti comunicari relevante si pertinente, pe termen lung veti simti si efectul in vanzari. Totusi nu aruncati la intmplare fel de fel de informatii. Stabiliti-va un public tinta (clienti actuali, clienti potentiali, o anumita categorie socio-profesionala, etc.) si adaptati comunicatul la caracteristicile acestuia precum si la natura feedback-ului pe care asteptati sa il obtineti. De asemenea trebuie sa va adaptati comunicarea si mediului in care doriti s aobtineti spatiu de publicare. Abordarile difera, de exemplu, daca intentionati sa obtineti spatiu editorial intr-un cotidian de interes general sau intr-o revista specializata de business. Aceasta ar cam fi, pe scurt, filozofia comunicatului de presa. Este indiat sa atasati comunicatului si date generale despre compania dumneavoastra, o scurta prezentare, o mapa de presa n-ar strica pentru ca jurnalistul sa se familiarizeze cu firma si, in urma prelucrarii datelor primite sa redacteze un articol avantajos pentru imaginea pe care doriti sa o promovati. Despre toatea acestea si multe altele vom vorbi, insa, intr-un episod viitor.