Schimbarea sezonului vine cu un ritual important pentru orice șofer responsabil: demontarea și depozitarea anvelopelor care nu mai sunt în uz. Însă, puțini acordă atenție condițiilor exacte în care acestea sunt păstrate.
Printre toți factorii de mediu care pot influența starea unei anvelope în afara sezonului, temperatura joacă un rol esențial. Ce riscuri implică păstrarea anvelopelor la temperaturi necorespunzătoare? Cum influențează aceste condiții performanțele și siguranța în sezonul următor? Descoperă acum răspunsurile de care ai nevoie!
Cauciucul, principalul material din care sunt realizate anvelopele, este extrem de sensibil la variațiile de temperatură. Expunerea prelungită la temperaturi sub 0°C duce la pierderea elasticității naturale, transformând suprafața într-o structură rigidă și predispusă la fisuri fine, greu de observat cu ochiul liber.
Aceste microfisuri pot evolua în timp, afectând integritatea și siguranța unui set de anvelope. Pe de altă parte, temperaturile extrem de ridicate (în special cele de peste 30–35°C) accelerează procesul natural de îmbătrânire a cauciucului.
Uleiurile care oferă flexibilitate se evaporă mai repede, iar materialul devine poros, uscat și mai puțin aderent. Acest efect este amplificat dacă anvelopele sunt expuse direct la soare sau într-un mediu supraîncălzit.
Variațiile frecvente și bruște de temperatură influențează nu doar exteriorul anvelopei, ci și structura sa internă. Anvelopele moderne sunt alcătuite din mai multe straturi (inclusiv materiale textile, fibre sintetice și elemente din oțel), ce reacționează diferit la dilatarea termică.
Aceste diferențe de comportament pot duce la pierderea coeziunii între straturi și la apariția deformărilor subtile, observabile abia în timpul rulării. În cazul în care anvelopele sunt păstrate într-un garaj neizolat sau într-un container metalic, cu variații mari ale temperaturii medii zilnice, riscul degradării interne crește.
Chiar dacă nu mai sunt montate pe autovehicul, anvelopele conțin adesea o cantitate mică de aer rezidual, ce reacționează la schimbări de temperatură, dilatându-se sau contractându-se. Dacă anvelopa este păstrată în poziție verticală, fără a fi rotită periodic, pot apărea puncte de presiune ce deformează cauciucul în zona de contact.
Deși aceste deformări pot părea minore, afectează echilibrul anvelopei la viteze mari și pot cauza vibrații sau uzură neuniformă după remontare. În cazul în care anvelopele sunt păstrate pe jante, creșterea presiunii interne din cauza căldurii poate afecta garniturile și etanșarea la viitoarea montare.
Spațiile reci, slab ventilate (subsolurile, garajele neîncălzite sau containerele metalice) favorizează apariția condensului. Acesta se depune pe suprafața anvelopei și poate pătrunde în straturile interioare ale carcasei.
În timp, umezeala poate provoca apariția mucegaiului sau afectarea structurii interne. De asemenea, ciclurile de condensare-uscare contribuie la degradarea prematură a suprafeței cauciucului, accelerând îmbătrânirea și reducând aderența în primele sute de kilometri efectuați după remontare.
Pentru a proteja anvelopele în extrasezon, este important să le păstrezi într-un mediu controlat:
Temperatura joacă un rol esențial în conservarea performanței anvelopelor depozitate în extrasezon. Neglijarea acestui aspect poate duce la probleme de siguranță, cheltuieli neașteptate sau chiar pierderea garanției oferite de producător.
Toate drepturile rezervate - LivePR - AiPress.ro
Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro