Cat de importanta este aderenta anvelopelor de iarna?

Condusul in anotimpul rece se poate dovedi o reala provocare pe soselele din Romania. Gheata, zapada, poleiul, ceata, carosabilul umed sunt doar cateva dintre conditiile meteo cu care se confrunta conducatorii iarna. Pentru a avea masina complet echipata astfel incat sa faca fata tuturor provocarilor, este necesar ca proprietarii de autoturisme sa investeasca in cele mai bune anvelope iarna.

Pentru a intelege ce tip de anvelope iarna se potrivesc utilizatorilor, este necesar ca acestia sa inteleaga cum functioneaza tractiunea la nivelul anvelopa-drum. Astfel pot alege cauciucuri ieftine si durabile, cu care isi pot echipa masinile in mod corespunzator.

Ce inseamna aderenta si care este rolul acestei caracteristici in alegerea cauciucului?

Anvelopa de iarna nu poate fi neteda. Suprafata benzii de rulare arata ca si o zona muntoasa cu varfuri ascutite si zimtate care sunt despartite de vai adanci, creandu-se astfel o suprafata cu aspect ostil. Nici suprafata drumului nu este intotdeauna neteda, imitand conturul benzii de rulare a anvelopei. Cand suprafata drumului cu cea a anvelopei se angreneaza, anvelopa se roteste si astfel se creeaza aderenta care misca masina inainte.

Fiecare canelura in parte din cadrul anvelopei reprezinta o zona goala in care cauciucul atinge drumul. Cu cat mai putin cauciuc atinge drumul, cu atat aderenta este mai mica pe carosabilul uscat, dar mai mult spatiu ca apa de ploaie sa scape de sub anvelopa care se afla in miscare. Cand se aduna multa apa in partea din fata a pneului sub forma unei perne, aceasta va determina afectul de hidroglisare, iar conducataorii auto vor pierde controlul. Anvelopa de iarna ideala are o aderenta foarte mare. Nu este posibil ca anvelopele sa aiba acelasi nivel de aderenta atat vara cat si iarna. Compusii de cauciuc se intaresc cand temperatura scade, iar cauciucul dur nu are aderenta.

Aderenta pe gheata si zapada

Aderenta pe gheata a anvelopei de iarna necesita o suprafata mare de cauciuc in contact cu drumul, ca si un pneu de curse facut din amestec de cauciuc de iarna. Striurile cauciucului sunt elementele cheie in aderenta pe gheata. Aderenta pe zapada solicita muchiile ascutite ale cauciucului, astfel incat sa se poata crea un efect de siguranta.

Elementele ce intra in alcatuirea cauciucurilor au rolul de a impinge la o parte zapada, sfaramand-o pana cand ajunge la un strat suficient de compact pentru a asigura aderenta. In cazul in care zapada este moale, anvelopa o va comprima intre blocurile benzii de rulare. Ceea ce inseamna ca efectul de compresie creeaza apa si stratul umed de ninsoare de pe anvelopa, asigurand tractiunea.

Anvelopa de iarna a fost imbunatatita inca de la aparitia acesteia, producatorii punand mare accent pe siguranta pe sosea. Exista o cerere foarte mare de anvelope de iarna cu viteza nominala. Anvelopa de iarna se alege dupa aspect, dupa numarul de striuri, dar si dupa viteza maxima atinsa de autoturism in timpul iernii si de temperaturile cele mai scazute care se inregistreaza in zona.