Asocierea ca varianta de salvare sau crestere a afacerii

1 februarie 2017
Autor:
Bursa Romana de Afaceri S.A.

Atragerea partenerilor de afaceri potriviti in afacerea ta, nu este o sarcina usoara ci reprezinta o provocare mai ales cand nu ai o experienta anterioara in acest sens. Asocierea trebuie sa implice printre altele, inclusiv o cunoastere a mecanismelor care trebuie inserate de preferat in contractul de asociere, respectiv in viitorul mod de organizare si functionare al firmei.

Nu trebuie acceptate doar formularile standard existente in mod normal in actul constitutiv al firmei. Acestea prevad ca rezolvarea disputelor sa se faca de instante ceeace inseamna ca afacerea se blocheaza. Incearca sa incluzi in statutul firmei, cat mai multe prevederi referitoare la tratarea unor situatii specifice pe care trebuie sa le discuti in prealabil cu ceilalti parteneri de afaceri, in functie de afacerea pe care vreti sa o faceti impreuna.

Continuam seria de recomandari adresate antreprenorilor care dintr-un motiv sau altul decid sa se asocieze.

1. Daca reusesti sa agreezi cu partenerul o abordare comuna in privinta cresterii afacerii, discuta si cum se va face acest lucru. 
Unii antreprenori nu agreeaza nici ideea contractarii unui imprumut, si nici ideea atragerii altor parteneri de afaceri – potentiali finantatori ai dezvoltarii firmei, de exemplu. Partenerii trebuie sa impartaseasca aceiasi viziune inca de la inceput, chiar daca strategiile si felul cum va evolua afacerea s-ar putea sa fie diferite de planul initial. Daca viziunea este cumuna, atunci lucrurile se pot regla din mers.
2. Partenerii trebuie sa aiba aceiasi parere cu privire la iesirea din afacere.
Fara o strategie de exit (de vanzare partiala sau integrala a afacerii), afacerea risca sa se prabuseasca fie din lipsa capitalului sau altor resurse de crestere, fie din pierderea momentului potrivit de atragere a unui nou partener sau chiar de vanzare a companiei. Chiar daca poate parea prematur sa discuti la inceputul unei asocieri in afaceri ce se va intampla la sfarsitul acesteia, este bine ca partenerii dintr-o firma sa isi cunoasca optiunile cu privire la acest aspect si sa inteleaga ca fara un consens cu partenerul in privinta exitului, afacerea se construieste degeaba. Discutia despre exit, ar trebui sa ia in calcul cel putin patru aspecte esentiale: (1) care sunt evenimentele / situatiile care ar putea conduce la decizia de a vinde firma (partial, sau integral respectiv in parte sau in grup); (2) cum vor fi evaluate partile sociale ale fiecarui partener si respectiv efortul si resursele investite, indiferent de numarul de parti sociale detinute legal in firma; (3) cum va fi abordata situatia in care unul dintre parteneri doreste sa ramana in afacere; (4) care sunt restrictiile probabile impuse de un eventual exit celui care vinde.
3. De preferat ca partenerii sa nu aiba probleme personale grave care pot afecta afacerea.
Cel putin la inceput poti sa verifici asta, urmand a iti lua propria decizie daca te implicit sau nu in relatia de afaceri cu respectivul partener. Daca problemele apar ulterior, trebuie sa te rogi ca ele sa nu loveasca foarte tare afacerea, si sa le cunosti din timp. Problemele personale, indiferent de garantiile orferite de partener, atrag necazuri si in business.
4. Reputatia si credibilitatea partenerilor tai de afaceri este de asemenea importanta, cu toate acestea
nu trebuie sa reprezinte niciodata motivul esential pentru atragerea de noi parteneri de afaceri in companie.

Noi, la RBE Connect, facem, dar si desfacem astfel de asocieri. Ne puteti consulta la 021-266.56.77 sau la [email protected] atunci cand vreti o parere independenta si calificata legata de parteneriatele in afaceri sau diversele forme de asocieri.

Toate drepturile rezervate - LA TROMPETTE COMMUNICATION S.R.L.

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram