Asigurarile sociale in Bulgaria. Ce trebuie sa platesti daca ai o firma in tara vecina?

Daca vrei sa iti infiintezi o firma in Bulgaria trebuie sa fii foarte bine pregatit din punct de vedere al informatiilor. Tara vecina reuseste sa aduca o multime de avantaje fata de Romania, incepand cu taxe mai mici si terminand cu faptul ca euro are un curs fix. Totusi, nici la vecini nu este totul roz, iar pentru a putea face fata eventualelor probleme trebuie sa te informezi.

Una dintre informatiile pe care trebuie sa le stii este legata de asigurarile sociale. Exissta o serie de taxe pe care orice firma trebuie sa le plateasca pentru a contribui la societatea bulgara, iar acestea sunt urmatoarele:

  • Salariul minim brut pe economie in 2019 este de 560 de leva, adica aproximativ 286 de euro. Din acesti bani, fiecare angajat plateste catre stat un anumit procent, in functie de domeniul activitatii economice si de profesie.
  • Pentru conditii normale de munca se platesc 24.3% catre stat, dintre care 13,72% trebuie sa fie platit de catre angajator si 10.58% de catre angajat. Cota precizata include si 5%, taxe pentru fondurile de pensii destinate persoanelor nascute dupa anul 1960 si 1% taxa pentru somaj.
  • Exista o contributie datorata de angajatori, privind asigurarea pentru accidente de munca si boli. Aceasta este intre 0.4 si 1.1% din venituri si variaza tot in functie de domeniul de activitate.
  • Asigurarile de sanatate necesita si ele un procent din venituri, mai exact 8%. Dintre acesti bani, 4.8% sunt suportati de angajator si 3.2 de catre angajat.
  • Cota unica de impozitare pe venit este de 10%.

Spre deosebire de Romania, in Bulgaria, o persoana fizica se poate inregistra drept persoana care desfasoara activitati independente, ceea ce necesita plata asigurarilor sociale la fel ca si in cazul unui PFA. Asigurarile sociale in acest caz sunt de 155,68 de leva lunar.
Cunoasterea taxelor pe care trebuie sa le platesti in Bulgaria, daca iti deschizi o firma, este extrem de importanta. In felul acesta poti sa iti faci un calcul cat se poate de clar asupra avantajelor pe care le ai in tara vecina si poti lua decizia de a infiinta o firma aici. In principiu, taxele sunt mai mici, mediul de afaceri este mai prietenos si costurile generale sunt mai mici, insa trebuie sa te asiguri ca totul este aplicabil si petru afacerea ta.