Acceseaza arhiva noastra si poti gasi si alte interviuri interesante - click aici

Mara Gojgar

Mara Gojgar, Managing Partner Confident Communications: "PR-ul inca mai lupta sa se faca respectat si inteles"

Mara Gojgar are 9 ani de experienta in Relatii Publice atat in Romania cat si in Spania, iar din anul 2011 Mara este practician acreditat de CIPR Londra.

Inainte de a fonda propria agentie, Mara a lucrat pentru Ogilvy & Mather si The Practice. Mara are o experienta consistenta in gestionarea unor campanii corporate si de brand, insa din anul 2011 s-a concentrat in special pe nevoile de comunicare ale clientilor B2B.

Mara este pasionata de tango, de antreprenoriat si de oameni autentici.

LivePR: Multi tineri viseaza sa ajunga specialisti in PR. De aceea in fiecare vara se ocupa imediat locurile facultatilor de profil. Ce credeti ca ii atrage la aceasta meserie?

Mara Gojgar: Comunicarea este un nod pentru mai multe abilitati dintre cele mai diverse. De exemplu, eu am decis in clasa a XII-a sa merg la facultatea de comunicarea, pentru ca imi placea sa desenez si sa pictez, sa scriu eseuri, imi placea sa interactionez cu multi oameni, sa dansez, limbile straine si psihologia. Nu ma calificam pentru nicio alta meserie clara – avocat, medic, economist.

Multi tineri sunt atrasi de partea stralucitoare a acestei meserii, de partea vizibila si mare le e dezamagirea cand se lovesc de esenta comunicarii care tine de multa disciplina, poate de chestiuni repetitive si migaloase. De la o idee creativa la implementare treci prin nenumarate filtre care tin de obiective, buget, varii contexte neprevazute, ce fac necesara crearea unei schele si a unui sistem de ancorare flexibil si rezistent in spatele sclipirilor creative.

LivePR: Toate relatiile de durata ar trebui sa aiba un inceput frumos. Cum a inceput relatia dumneavoastra personala cu PR-ul?

Mara Gojgar: Initial am aplicat la FCRP –SNSPA pentru ca vroiam sa fac publicitate. Apoi, dupa primul an de facultate, eram deja curioasa sa vad ce inseamna presa scrisa, radio, TV, PR, marketing si advertising.

Mereu am fost de parere ca ceea ce este pentru tine in viata va veni catre tine, cu simpla conditie ca tu sa nu stai pe loc si sa te expui la cat mai multe situatii - mai important decat sa gandesti in afara cutiei este sa iesi din cutie si sa actionezi.

Prima mea experienta in PR, a fost in anul 2004 la PR Idea, unul dintre primele targuri de PR din Romania, daca nu chiar primul, tinut la Sofitel. Eram voluntar la standul unei agentii antreprenoriale de PR pentru care trebuia sa prezint serviciile de audit de comunicare. Am ajuns la interviu in urma unui anunt postat pe un grup de yahoo al studentilor de la comunicare. Pe atunci imi verificam mail-ul de la un internet cafe, la cateva zile.

Targul a durat 3 zile si nu s-a soldat cu mult visatul voluntariat si apoi angajare. Seful agentiei era un personaj ingrat si genial. Studiase comunicarea in Japonia si era recent intors in tara, un om de o cultura vasta si variata, dar capabil sa o si monetizeze. Tipul de om care te invata sa pescuiesti, dar undita ti-o procuri singuri si chiar daca stie unde este balta de peste nu iti spune. In prezenta acestui om PR-ul, cu toate calitatile lui, se desfasura nestingherit sub ochii nostri, contacte, negocieri, prezentari la client facute intr-o maniera extrem de autentica, fara pretentiile rigide ale unei corporatii, de catre un om cu o sclipire pe care le gasesti destul de greu in PR si nu numai. Nici nu stiu daca vroiam in PR sau vroiam sa fiu ca el.

Un an mai tarziu am castigat o bursa in Spania unde urma sa studiez tot comunicare. Aveam un job intr-o agentie de media planning, primul job in care trebuia sa stau toata ziua intr-un birou si sa fac calcule nenumarate, un mix care nu era pentru mine. Fiecare zi care venea era din ce in ce mai greu de suportat.

Era ultima saptamana din august cand am primit un telefon pentru o pozitie de asistent PR la un ONG care devenise client al acestei agentii detinute de personajul ingrat. Era un proiect punctual de public affairs. Trebuia sa implementam in Bucuresti un sistem care a dat roade in Instanbul de gestionare a problemei cainilor comunitari din Bucuresti. Noi eram la rascruce de Administratia pentru Supravegherea Animalelor (hingherii), asociatiile pentru protectia animalelor, alte autoritati municipale. Am acceptat job-ul pentru ca aveam nevoie de bani pentru plecarea in Spania, insa am stiut atunci ca PR-ul este drumul meu si de la 22 de ani drumul a fost drept.

LivePR: Cariere in PR in Romania anului 2013. Ce perspective de dezvoltare prezinta nisa de PR si comunicare din Romania pentru tinerii absolventi?

Mara Gojgar: PR-ul in Romania are unde sa creasca si este loc pentru specialisti adevarati. Din pacate, lipsa de cunoastere a acestei meserii ii face pe foarte multi sa creada ca se pricep, in lipsa unor studii de specialitate, in lipsa unor studii de aprofundare, in lipsa gestionarii reale a unor clienti si a unor situatii de business.

PR-ul inca mai lupta sa se faca respectat si inteles. In afara de companiile multinationale care vin deja cu o cultura in acest sens si cu bugete care sa sustina actiuni integrate de comunicare, companiile (romanesti) medii care au nevoie de astfel de servicii inca testeaza, nu stiu ce inseamna PR-ul. Este evidenta lipsa de incredere in astfel de servicii si ei asteapta ca PR-ul sa le vanda serviciile si produsele. Crearea de reputatie nu este un concept la care sa rezoneze majoritatea companiilor medii.

Totodata, respectul fata de departamentul de comunicare si fata de agentie inca mai suporta ajustari, spre deosebire de tarile in care aceasta meserie are deja o traditie de cateva zeci de ani.

LivePR: Un proiect memorabil. Care a fost cea mai mare provocare din cariera?

Mara Gojgar: Cea mai draga provocare a fost crearea Confident PR cand aveam 26 de ani si „criza economica” era in toi. Cand am inceput pe cont propriu aveam 2 clienti dintre care unul imi fusese angajator, iar relatia de client agentie, a durat 3 luni. Apoi am invatat cum se face new business, am descoperit ca zona de comunicare B2B ne place cel mai mult si cu disciplina, perseverenta si fara multe momente de relaxare, s-a creat un portofoliu de clienti atat din Romania cat si din strainatate, asa cum ni l-am dorit.

LivePR: Exista un  tipar dupa care se desfasoara o zi intr-o agentie de PR? Ce se intampla dupa prima cafea bauta la birou?

Mara Gojgar: Chiar lipsa unui tipar este un tipar in sine. Cafea + presa online, apoi planning pentru ziua respectiva, intalniri cu clientii actuali, clienti potentiali cat si intalnirile pentru clientii agentiei. In tot acest timp apar diverse urgente ale zilei curente. Planificarea si prioritizarea sunt esentiale, mai ales in perioade atipice. Ma refer aici la delimitarea si gestionarea ca atare a actiunilor care aduc valoare clientilor si agentiei de urgentele care distrag atentia de la ceea ce conteaza si care pot fi destule pe parcursul unei zile.

LivePR: Ce particularitati prezinta piata din Romania? Sunt mai dificili sau mai flexibili clientii romani de servicii de PR?

Mara Gojgar: Servicii - nu exista specializare la nivelul portofoliului de clienti. Sunt foarte putine agentii nisate pe domenii. In Romania sunt agentii nisate pe IT&C sau industria ospitalitatii, dar foarte putine. Majoritatea agentiilor insa au portofolii diversificate, echipele invata destul de repede pietele si se adapteaza din mers, iar rezultatele vorbesc de la sine.

Clienti - marile corporatii au cultura PR-ului insa, de multe ori, agentia isi pierde rolul strategic si preia o buna parte din implementare la nivel de suport. Companiile medii, care in mod real sunt la o etapa de viata in care au nevoie de PR, nu au un specialist intern care sa se ocupe de comunicare. Asadar, discutiile se duc direct cu CEO-ul/owner-ul sau directorul de dezvoltare care trebuie convins prin nenumarate exemple ce inseamna PR-ul, de ce nu poate vinde, de ce este necesar un buget dedicat si cum actiunile si rezultatele sunt legate de aceste bugete.

Specialisti - Comunicarea este o meserie in sine si doar faptul ca cineva „se pricepe” nu este o garantie a unor servicii livrate la nivel de calitate, a unei viziuni sau capacitatea de a gestiona relatia cu o agentie de comunicare de a cere de la aceaste servicii si consultanta care sa aduca valoare.

LivePR: Cum folosesti comunicatul de presa? Cat este de eficient ca instrument de comunicare?

Mara Gojgar: Comunicatul de presa, in relatiile media, ramane in continuare un must have. Chiar in contextul noilor canale de comunicare, comunicatul de presa este precum masa principala (daca este bine alcatuita) are un ritual, un scop, ingrediente esentiale organismului.